“Het is géén prototype”; Honda verduidelijkt het graag nog even op de website. En met goede redenen: de geheel nieuwe, volledig elektrische Honda e lijkt zo weggereden van de tekentafel.
De Honda e heeft een minimalistische stijl met een eenvoud van design. Mooie strakke lijnen geven hem een efficiënt aerodynamisch ontwerp, maar ook een echt herkenbare look. De koplampen, ‘grille’, badge, camera en radar zitten achter één paneel. Een strak, geïntegreerd ontwerp dat we ook bij de achterlichten zien. Wat je niet ziet: spiegels. Honda koos ervoor om de traditionele buitenspiegels te vervangen door een camerasysteem met kleine pods die lijken op handgrepen en minimaal uitsteken. Verdere details zijn de verzonken handgrepen. Designkeuzes waar we ook van genieten: de contrasterende laadpoort op de motorkap, die doet denken aan een klassieke luchthapper.
Lounge-interieur
De eerste indrukken van het interieur zijn licht en luchtig; hij voelt aangenaam ruim van binnen. De traditionele centrale console is weg en in plaats daarvan worden we begroet door een compleet digitaal dashboard over de gehele breedte van de Honda e. Het geheel doet denken aan een moderne vliegtuigcockpit. Van links naar rechts zie je het 6 inch beeldscherm voor de linker spiegel-camera, het digitale instrumentarium, gevolgd door een 12,3 inch touchscreen multimedia-scherm voor de bestuurder én een voor de bijrijder. Dit biedt alle informatie die we nodig hebben over de voertuigprestaties, maar uiteraard ook navigatie, telefoonfuncties en nog veel meer. Vervolgens helemaal rechts: het naar de bestuurder gerichte scherm voor de rechtercamera. Wie kiest voor de Honda e Advance krijgt ook nog een binnenspiegel met beeldscherm ter vervanging van de traditionele binnenspiegel. Het ruime interieur vertaalt zich ook in uitstekend passagierscomfort achter met uitstekende beenruimte. Honda koos verder voor een heel rustig, warm, haast Scandinavisch interieur.
Prestaties
De Honda e onderstreept het uiterlijk met moderne prestaties dankzij een krachtige elektrische motor die de achterwielen aandrijft voor een beter stuurgevoel. Optrekken en remmen gebeurt met het bekende enkele pedaal. Stuurwiel-peddels gebruik je om de remweerstand aan te passen voor het regeneratief remmen. De bestuurder kan kiezen uit twee rijmodi, Normaal en Sport voor optimale prestaties. Het speciaal ontworpen chassis biedt een grote wendbaarheid en comfort dankzij een laag zwaartepunt met 50-50 gewichtsverdeling en een draaicirckel van slechts 4,3 meter. De Honda e beschikt over een 35,5 kWh accupack en heeft een actieradius van maximaal 220 kilometer.
Veel features
Honda integreerde uiteraard de nodige rijhulpen, veiligheidssystemen en andere handige features. We noemden al de camera’s, die een beter gezichtsveld en betere beeldkwaliteit moeten bieden dan traditionele spiegels. Zo kunnen de camera’s dimmen bij zoninval en achteropkomend verkeer met fel licht en geven ze ook bij regen een duidelijker beeld. Honda noemt ook de Parkeerpilot (optioneel op Advance) als onderscheidende feature; de camera’s en sensoren rondom maken automatisch inparkeren gemakkelijk. Honda Sensing+ zorgt voor een veilige reis met onder meer automatisch remmen en afstand bewaren.
Twee uitvoeringen
De Honda e is nu leverbaar in twee uitvoeringen: de Honda e vanaf 35.330 euro en de Honda e Advance vanaf 38.330 euro. Deze voegt de Parkeerpilot, camera-binnenspiegel, verwarmd stuurwiel en 230v stopcontact toe.
Pluspunten
+ Futuristisch ontwerp
+ Aangenaam ruim van binnen
+ Leuke innovaties
+ Aangename rijervaring
Prijzen
Honda e: vanaf 35.330 euro
Honda e Advance: vanaf 38.330 euro