In 1997 werd door Honda de Civic Type R geïntroduceerd. In de afgelopen 25 jaar heeft de Civic Type R de nodige veranderingen ondergaan. Volgens Honda heeft de nieuwste variant de beste prestaties binnen het assortiment.
De ontwikkeling van de Honda Civic Type R heeft niet stilgestaan. Honda kan naar eigen zeggen hiermee de ultieme hatchback met motor voorin en voorwielaandrijving leveren. Een auto die zorgt voor comfortabel dagelijks gebruik en die in het weekend gebruikt zou kunnen worden op het circuit.
De eerste generatie was de EK9, een betaalbare, toegankelijke Type R voor iedereen. Type R is afkomstig van de Honda NSX Type R uit 1992. Een auto die de lat op het gebied van prestatie en dynamisch vermogen hoger legde. De EK9 was alleen beschikbaar op de Japanse markt en had een 1,6 liter DOHC VTECmotor. De tweede generatie, de EP3, werd door het succes in heel Europa aangeboden. Deze generatie kreeg van Honda een gloednieuwe 2,0 liter DOHC iVTEC ‘K’serie motor, extra remvermogen en een zesversnellingsbak met nauwe overbrengingsverhoudingen. De derde generatie, de FN2/ FD2, kreeg twee varianten. De Europese en Japanse modellen verschilden sterk van elkaar verschilden. Europa kreeg de op de FN2 gebaseerde hatchback en deze behield de 2,0-litermotor, maar de brandstoftank verhuisde naar onder de voorstoelen. Bij de FK2, de vierde generatie, werd de VTEC Turbo geïntroduceerd. De ontwikkeling van de K20C1 2,0-liter turbomotor gaf de vierde generatie een vermogen van 310 pk. Dit vermogen maakte andere veranderingen onvermijdelijk. Zo werd Dual Axis Strut Suspension in combinatie met een sperdifferentieel geïntroduceerd. De 2015 Civic TypeR sprintte van 0 naar 100 km/u in slechts 5,7 seconden. De FK8 arriveerde in 2017. Deze nieuwe generatie kreeg adaptieve dempers en herzieningen van de K20C1motor waardoor het vermogen steeg tot 320 pk. Het model introduceerde ook neerwaartse druk voor een nog intensere rit. Het model debuteerde ook in de Verenigde Staten. De gloednieuwe generatie, FL5 (2022) Ultieme sport 2.0 wordt later dit jaar gelanceerd. Technologieën zijn doorontwikkeld, maar het erfgoed van de FD2-generatie is behouden.