Juli vorig jaar stonden de vernieuwde Honda Jazz en Jazz Crosstar bij Honda Wesselink in de showroom. Voor Nederlandse begrippen was het toch wel bijzonder dat de Jazz alleen in een hybride uitvoering op de markt kwam. Deze hybride aandrijving zorgt ervoor dat de Jazz krachtig en zuiniger is. Samen met de andere kwaliteiten maakt dat de Jazz de meest gewilde Honda van dit moment.
Sinds de introductie van de Jazz en Jazz Crosstar werd er gevraagd naar een uitvoering met trekhaak. Honda heeft hierop ingespeeld en tegenwoordig is de Jazz ook met trekhaak leverbaar. De Jazz was al een succes en door deze toevoeging gaat de Jazz een zonnige toekomst tegemoet.
Ontwikkeling
Een heel bekend gezicht in het Nederlandse verkeer: auto’s met achterop fietsen op de drager. Mogelijk op pad om een ander deel van Nederland op de fiets te verkennen. Steeds vaker zijn het elektrische fietsen die op de drager zijn bevestigd en dat is niet vreemd want jong en oud fietst tegenwoordig op een e-bike. Enige voorzorg is daarbij wel wenselijk. Elektrische fietsen zijn door de accu en motor namelijk zwaarder dan een reguliere race- of stadsfiets. Niet elke trekhaak en fietsendrager is daarvoor geschikt. Bij de ontwikkeling van de trekhaak voor de Jazz heeft Honda goed gekeken naar de behoefte om elektrische fietsen te vervoeren. De trekhaak van de Jazz heeft een maximale kogeldruk van maar liefst 70 kg en kan daarmee ruimschoots aan de behoefte voldoen van het gewicht van de drager met twee elektrische fietsen inclusief toebehoren. Scheelt weer accu’s verwijderen uit de fiets, aangekomen op de bestemming kan direct weggefietst worden.
Vijf sterren
Honda Jazz scoort op gebruiksgemak door onder meer de Magic Seats en door het in contact kunnen blijven met de rest van de wereld. De Jazz en zeker ook de Jazz Crosstar heeft een elegante doch stoere uitstraling. Bovendien scoorde deze Honda vorig jaar ook nog eens 5 sterren in de Euro NCAP veiligheidstest. Dit heeft de Jazz onder andere te danken aan de carrosserie. Het ontwerp zorgt niet alleen voor aangename looks, maar ook dat bij een botsing de impact over de auto verdeeld wordt. Verder heeft de bestuurder een beter zicht door een panoramische voorruit en schuin geplaatste zijruitjes. Door veiligheidssystemen als Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assist, de detectie van voetgangers en het door de auto zelfstandig remmen kan een botsing worden voorkomen. Mocht het onverhoopt toch gebeuren dan zorgen de tien airbags in de Jazz ervoor dat u en de andere inzittenden worden beschermd. Ook wat airbags betreft kwam Honda bij de introductie met een nieuwigheidje: een airbag tussen de bestuurder en de bijrijder. Bij een zijdelingse aanrijding voorkomt die airbag dat beiden hard met elkaar in contact komen en ze elkaar daardoor verwonden.
Afspraak maken
U alles over de Honda Jazz en de Honda Jazz Crosstar vertellen, is onmogelijk. Maak een afspraak voor een bezoek aan de showroom van Honda Wesselink om de Jazz beter te leren kennen. Door een versoepeling van de coronamaatregelen is dit nu weer mogelijk. Ga voor een afspraak bij Honda Wesselink aan de Solingenstraat 7 in Deventer, Laan van de Dierenriem 35 in Apeldoorn of Hoofdweg 20-22 in Emst naar www.honda-wesselink.nl.