DEVENTER – Fabrikanten maken er graag melding van; zeker wanneer ze goed scoren. “Vijf sterren bij Euro NCAP!” schrijft de enthousiaste pers en marketingafdeling. Maar wat is Euro NCAP precies, en hoe moeten we die sterren precies interpreteren?
Allereerst: Euro NCAP staat voor het European New Car Assessment Programme. Oftewel, een beoordelingsprogramma voor nieuwe auto’s die op de Europese markt verkocht worden. Diverse Europese overheden en de Europese Unie participeren hierin. Het is niet verplicht voor fabrikanten om hun auto’s te laten testen; de organisatie test auto’s op eigen initiatief en fabrikanten bieden hun modellen ook zelf aan voor testdoeleinden. Zo worden in principe de meest populaire modellen vaak wel getest, maar ook auto’s die al wat langer op de markt zijn.
Wat test men?
Voor de tests worden maximaal vier auto’s geslachtofferd ten behoeve van botsproeven. Het gaat dan om veel voorkomende scenario’s, zoals botsingen van voor en achter en zijwaartse impacts. Aan de hand van sensoren in testdummy’s kan men precies meten welke krachten de inzittenden te verwerken krijgen. Dit, gecombineerd met inhoudelijke analyse van het wrak geeft een goed beeld over de overlevingskansen en eventueel letsel.
Sterren
Dit vertaal Euro NCAP weer in een beoordeling van 1 tot en met 5 sterren. Hierbij wordt ook de veiligheidsuitrusting die standaard aan boord is meegewogen. Zo is een auto met 3 sterren niet per definitie onveilig, maar hij heeft bijvoorbeeld niet een automatisch remsysteem. Door de jaren heen werden ook meer factoren toegevoegd aan het testproces zoals de aanwezigheid van rijhulpen. Kijk op: www.euroncap.com