Mijn vrouw wordt er soms gek van, rijd ik weer naar het einde van die grote IKEA parkeerplaats om onze auto stil en verlaten te parkeren. Liefst niet naast andere auto’s en ook niet op een plek waar je een minuut later een heel gezin uit een beetje SUV ziet stappen. En zeg nou zelf, hoe vaak ben je niet teruggekomen bij je auto na een dagje shoppen om te ontdekken dat er een parkeerdeuk in die blinkende bolide van jou is achtergelaten. Vandaag de dag is het heel gewoon dat er geen briefje achtergelaten wordt door de veroorzaker. Het zou die veroorzaker namelijk eens no-claim korting kunnen gaan kosten als de verzekering wordt ingeschakeld.
Nu is het wel zo dat een modern autoschadeherstelbedrijf voor relatief weinig geld zogenaamd ‘spotrepair’ kan uitvoeren, zodat overspuiten niet nodig is. Ik heb er in de afgelopen jaren meermaals gebruik van gemaakt. Maar toch, het is schade waar je niet zelf verantwoordelijk voor bent. Hoezeer die rekening dan ook mee kan vallen, het blijft zuur.
Als ervaringsdeskundige heb ik ook een aantal tips. Het is bijvoorbeeld beter om je auto juist niet te ruim naast een andere auto te parkeren. Hoe meer ruimte er is om een autodeur te openen, hoe groter de hoek is waarin de deur uit kan slaan en des te ‘scherper’ kan die deur dan in jouw auto terechtkomen. Maar ook parkeren naast hoge SUV’s zorgt voor meer ‘raakkansen’ buiten de bekende rubberen stootstrips, die op auto’s van dezelfde hoogte zo zijn aangebracht dat ze parkeerdeukjes moeten voorkomen. Of je koopt een Citroen Cactus, die is standaard voorzien van grote plastic panelen, maar daar moet je dan weer van houden. En de laatste tip is voor mij als autogek de meest lastige, pak ook eens de fiets als je wilt gaan shoppen…
Pieter Hof
Foto: Ra-Smit Wikipedia