DEVENTER – De prijzen van nieuwe auto’s blijven doorstijgen. De goedkope auto is tegenwoordig steeds duurder geworden. Een nieuwe auto voor onder de 10.000 euro lijkt inmiddels niet meer te bestaan, lokkertjes daargelaten. Een ontwikkeling die zowel positieve als negatieve kanten kent.
Nederlanders zijn over het algemeen zeer prijsbewuste consumenten. Het is dan ook geen verrassing dat de goedkopere modellen doorgaans goed scoorden in Nederland. Toch zijn autofabrikanten door diverse factoren steeds meer gedwongen om de prijzen voor hun goedkope lokkertjes fiks te verhogen.
Goedkope auto’s
Er zijn op dit moment nog wel diverse auto’s nieuw te koop voor onder de 12.000 euro. Hyundai’s i10, de Opel Karl, Citroën C1, Toyota Aygo, Volkswagen Up en Mitsubishi Space Star zweven nu tussen de 10 en 12.000 euro. Ze bieden mobiliteit zonder te veel poespas.
Oorzaken
De opwaartse prijsdruk kent diverse oorzaken. Zo zijn fabrikanten ook verplicht om steeds meer veiligheidsfeatures in te bouwen en ze worden ook steeds vaker als essentieel beschouwd door kopers. Daarnaast is ook de steeds grotere belastingdruk in Nederland een belangrijke factor. Europees gezien zorgde de strengere emissiewetgeving voor een prijsstijging. Fabrikanten waren genoodzaakt om hun wat minder duurzame goedkope modellen meer milieuvriendelijk te maken. Zo moet de CO2 uitstoot van nieuwe auto’s in 2030 ruim 37 procent lager zijn dan in 2021 het geval zal zijn. Om dit te bereiken moeten fikse ingrepen gedaan worden en zullen meer modellen over gaan op elektrische aandrijflijnen die duurder zijn.