Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Ga de uitdaging aan: 30 dagen ‘Sturen zonder Gluren!’

DEVENTER – De afgelopen tijd is er steeds meer aandacht voor het gevaar van afgeleid rijden. Helaas zijn er nog te veel automobilisten die tijdens het rijden druk bezig zijn met hun mobiele telefoon. Een nieuwe campagne van de ANWB moet zowel ouders als kinderen uitdagen om te stoppen met dit gevaarlijke gedrag.

Het terugdringen van telefoongebruik op de fiets en in de auto is een grote prioriteit voor zowel de verkeersorganisaties als overheid. Afleiding tijdens het rijden en fietsen kan immers voor ongelukken zorgen. Omdat handhaving door de politie ook maar zover gaat, is het belangrijk dat mensen gestimuleerd worden om ook zélf bewust te kiezen voor goed gedrag.

De campagne
De nieuwe campagne van ANWB kreeg de noemer ‘Sturen Zonder Gluren’. Hierbij gaan gezinnen samen een challenge aan: kunnen zij dertig dagen niet appen, bellen of andere dingen doen met hun telefoon tijdens het rijden in de auto of op de fiets? Deelnemende gezinnen maken hierbij ook kans op leuke prijzen, zoals toegangskaarten voor attractieparken, maar ook een demonstratie van de Wegenwacht op school. Ter ondersteuning van de campagne kunnen kinderen in de ANWB-winkels een speciale kalender ophalen. Na afronding van de gezamenlijke challenge sturen zij de ANWB dan een selfie met de kalender om kans te maken op de prijzen. Gedurende de challenge krijgen deelnemers dan ook af en toe aanmoedigende emails. Kinderen zijn een belangrijke doelgroep en instrument bij dit soort campagnes, omdat zij ouders kunnen bewegen om het wenselijke gedrag te vertonen.

Veel voorlichting
De ANWB zet op diverse fronten voorlichting in om veilig weggedrag te stimuleren. Zo krijgen kinderen al voorlichting op school over het risico van appen en bellen tijdens het fietsen. Dit is sinds kort verboden, waarbij overtreders boetes riskeren tot 95 euro. Voor bellen tijdens het rijden in de auto zijn er al langer boetes – die bovendien ook fors hoger zijn. De ANWB lanceerde in september vorig jaar ook al de MONO-campagne, refererend aan ‘met maar één ding bezig zijn in het verkeer’.