Je zou het niet verwachten met de lopende crisis, maar toch is dit jaar al een fikse groei zichtbaar van het aantal verkochte elektrische auto’s.
Uit cijfers van de BOVAG, RAI Vereniging en RDC blijkt dat er tot en met het derde kwartaal van dit jaar ruim 4.418 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd werden door particulieren. Dat is ruim 18 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Opmerkelijke piek
Bijzonder is dat het grootste gedeelte van deze groei in de periode van juli tot en met september gerealiseerd is; toen gingen 2.585 nieuwe auto’s naar kopers, een stijging van maar liefst 79 procent ten opzichte van vorig jaar. De stijging valt deels maar niet helemaal te verklaren door de aantrekkelijke 4.000 euro subsidie die sinds 1 juli aangevraagd kon worden voor aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Hoewel het budget al binnen een week op was, worden aanvragen nog wel doorgeschoven naar volgend jaar. De subsidie is bedoeld om ook de nog steeds relatief hogere aanschafprijs van deze elektrische auto’s wat te compenseren. Fabrikanten brachten ook zelf al de afgelopen jaren steeds betaalbaarder modellen op de markt.
Verkoophits
Kopers wilden het liefst een betaalbare, elektrische SUV blijkt uit het best verkochte model: de MG ZS met 773 registraties oftewel 17,5 procent van het totaal. Leverbaar vanaf 30.985 euro. De tweede auto was de Renault Zoe (586 stuks) gevolgd door Tesla’s Model 3 (433), de Hyundai Kona (380) en KIA Niro (310). Veel kopers kozen ook voor een private lease in plaats van directe koop; dit jaar verdrievoudigde het aantal elektrische auto’s op basis van private lease.