Ford maakt nu gebruik van de NCM-accu van nikkelkobaltmangaan. Nikkel en kobalt zijn schaarse mineralen. Door de nieuwe LFP-accu, ofwel de lithiumijzerfosfaat-accu, wordt Ford minder afhankelijk van deze mineralen. Bovendien heeft de LFP-accu nog meer voordelen.
De LFP-accu wordt dit jaar door Ford geïntroduceerd in het Mustang Mach-E assortiment in Europa. Deze tweede accu betekent dat men een elektrische auto kan kiezen met een uniek accuprestatievermogen dat het best aansluit bij hun behoeften, aldus Ford.
Voordeel van de LFP-accu is onder meer dat er minder gebruik gemaakt wordt van schaarse en dure materialen. Volgens Ford kan het nieuwe type accu daardoor op grote schaal geproduceerd worden en hoeven de prijzen van elektrische voertuigen niet verhoogd te worden. Zelfs een prijsverlaging wordt niet uitgesloten.
Doordat de LFP-accu op grote schaal geproduceerd kan worden, helpt dat Ford bij het streven meer elektrische auto’s te produceren en aan te aanbieden. Voor nieuwe klanten betekent dit meer keuze. Ook zijn de nieuwe LFP-accu’s duurzaam en kunnen ze vaker en sneller opgeladen worden.
Pas in 2026 wordt door Ford een eigen fabriek voor de productie van de LFP-accu geopend in Michigan, maar dit jaar introduceert Ford al wereldwijd op belangrijke markten LFP-accu’s in de Mustang Mach-E en in 2023 de F-150 Lightning.