Voor de nieuwe Ranger maakte Ford gebruik van de expertise die is opgedaan op het gebied van trucks en pick-ups én van de input van klanten. De eerste leveringen zullen naar verwachting pas in 2023 plaatsvinden.
Ford nam 5.000 interviews af en organiseerde klant-workshops om te begrijpen hoe Ranger-eigenaren hun pick-ups gebruikten en wat ze wilden en verwachtten van de nieuwe Ranger. “Onze klanten vertelden ons dat de Ranger er vooral stoer en zelfverzekerd uit moet zien”, zegt Max Tran, hoofdontwerper van Ranger. Dat heeft geresulteerd in een nieuwe grille, geflankeerd door de kenmerkende ‘C-clamp koplampen’ en een schouderlijn die langs de flanken overgaat in geprononceerde wielkasten. De Ford Ranger zal voor het eerst met matrix LED-koplampen leverbaar zijn.
Onder de nieuwe carrosserie bevindt zich een verbeterd chassis met een 50 mm langere wielbasis en een 50 mm bredere spoorbreedte. De voorwielen zijn 50 mm naar voren verplaatst voor een grotere oploophoek en de schokdempers van de achterwielophanging zijn buiten de kokerbalken geplaatst voor nog betere rijeigenschappen.
Uit de interviews en workshops bleek verder dat klanten de behoefte hebben aan meer vermogen en koppel, om zware lasten te trekken of extreem offroad te rijden. Fords voegde daarom de 3.0-liter V6-turbodiesel toe en ontwikkelde deze door voor de Ranger. Dit is nu één van de drie turbodieselmotoren die bij de lancering beschikbaar zijn. De nieuwe Ranger zal ook worden geleverd met de Single-Turbo en Bi-Turbo 2.0-liter viercilinder diesels.
De nieuwe Ford Ranger biedt de keuze uit twee systemen in vierwielaandrijving. Het elektronisch ‘shift-on-the-fly’ systeem, maakt het mogelijk om tijdens het rijden van tweewielaandrijving over te schakelen naar vierwielaandrijving. Daarnaast is er het nieuwe systeem dat permanent actief is en voorzien is van een geruststellende ‘set-and-forget’ modus. Deze zorgt ervoor dat altijd wordt gereden in de ideale rijmodus,
Interieur
In de middenconsole van de Ranger is een 10,1-inch of 12-inch touchscreen geplaatst. Dit vormt een aanvulling op het volledig digitale instrumentenpaneel en is uitgerust met het nieuwste SYNC™-systeem en is voorzien van spraakgestuurd communicatie-, entertainment- en informatiesystemen. Via dit scherm zijn veel van de traditionele bedieningselement, die voorheen op het dashboard en middenconsole waren te vinden, te bedienen.
Het scherm is eveneens gekoppeld aan een 360-graden-camera, die zorgt voor meer zicht op de omgeving en het makkelijker kunnen parkeren van de Ranger. Via het scherm is ook de buitenverlichting te bedienen.
Ook is het interieur voorzien van de nodige opbergruimte. Zo is er een opbergvak te vinden in de middenconsole, kunnen er meer spullen in de deurvakken van de nieuwe Ranger en is er opbergruimte gecreëerd onder en achter de achterbank.
De nieuwe Ford Ranger is voorzien van softtouch-materialen, dat zorgt voor een gevoel van luxe en comfort.
Beter toegankelijk
Uit het onderzoek van Ford bleek ook dat de toegankelijkheid van de laadbak verbeterd kon worden. De nieuwe Ranger heeft een geïntegreerde tree achter de achterbanden gekregen. Bovendien is de laadbak voorzien van bevestigingspunten waar ladingen aan vastgezet kunnen worden en is de bak, afhankelijk van de lading, in te delen met verdeelschotten.