De subsidiepot voor elektrische auto’s is inmiddels al weer leeg. De ANWB, BOVAG, Natuur en Milieu, RAI Vereniging en VNA willen graag dat de overheid snel weer deze subsidie zal hervatten. Zo kan men verder doorpakken met het verduurzamen van het Nederlandse wagenpark.
Wie eerder dit jaar een nieuwe of gebruikte elektrische auto kocht kon aanspraak maken op een subsidie van de rijksoverheid. Het ging dan om 4.000 euro voor een nieuwe auto en 2.000 euro voor een gebruikte auto. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat liet eind augustus weten dat de subsidiepot voor dit jaar leeg is. Hoewel de overheid in totaal 252 euro gereserveerd heeft voor dit doel, werkt men met jaarschotten. De subsidie is verdeeld over de jaren tot en met 2025. Er is nu nog zo’n 200 miljoen euro aan subsidie.
De genoemde partners willen graag dat de overheid afstapt van de jaarschotten en gelijk het gehéle budget ter beschikking stelt voor deze subsidies. Zo kan men in korte tijd veel winst boeken qua CO2-besparing. “‘Mensen willen een elektrische auto kopen. Dat blijkt. En de CO2 winst die je nú boekt, boek je ieder jaar dat die auto rondrijdt. Waarom dan wachten met het uitdelen van die subsidie tot over vier jaar?”, aldus de coalitie.
De subsidie is voor veel kopers net het laatste duwtje dat zij nodig hebben om te kiezen voor een elektrische auto. Deze zijn de afgelopen jaren steeds in prijs gedaald, waardoor het prijsverschil tussen een traditionele auto met verbrandingsmotor en een elektrisch voertuig steeds kleiner is geworden. Naast de voordelen die elektrisch rijden heeft voor het milieu profiteren de rijders ook van onder meer lagere onderhoudskosten. Kortom, de elektrische auto is ook voor de prijsbewuste Nederlander steeds aantrekkelijker.