De Nederlandse wegen behoren tot de veiligste van Europa. Sinds de jaren ’70 zijn fikse stappen gezet om het aantal gewonden en doden op de Nederlandse wegen terug te dringen. Toch kwamen in 2018 nog 678 mensen om het leven; toen het hoogste aantal sinds 2010. Op Europees niveau is helaas ook nog een groot aantal verkeersslachtoffers te zien.
De European Transport Safety Council riep eind vorige maand de Europese landen en autofabrikanten op om meer te doen om het aantal doden en gewonden verder terug te dringen. Met name zwakkere verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers lopen nog een groot risico op letsel. Dit is ook zichtbaar in de totale cijfers. Tussen 2010 en 2018 vielen er 51.300 doden onder voetgangers en 19.450 onder fietsers op de Europese wegen. Het aantal doden bij inzittenden van motorvoertuigen aanzienlijk sterker af dan het aantal doden bij fietsers, zo concludeert de ETSC.
Oproep
Deze commissie roept nu landen op om urgente maatregelen te nemen om duurzame mobiliteit zoals lopen en fietsen een stuk veiliger te maken. Zij zien het als een falen van de Europese Unie en de landelijke overheden dat dit niet eerder voortvarend aangepakt is. Er zou fors meer geïnvesteerd moeten worden in maatregelen om hen te beschermen. Ruim 99 procent van de doden onder voetgangers komt door gemotoriseerd verkeer en 83 procent bij fietsers. De helft van deze doden zijn 65 jaar en ouder. Autofabrikanten werken al aan nog betere fietser- en voetgangersdetectie.