De elektrische auto is bij de particulier steeds geliefder. De platformen zijn steeds beter geworden en ook de prijzen daalden naar betaalbaar niveau. Ook op het gebied van elektrische bedrijfswagens zitten fabrikanten niet stil.
Voor ondernemers was elektrisch rijden lange tijd niet zo’n aantrekkelijke optie. Zeker wanneer je afhankelijk bent van een wat grotere bedrijfswagen waren de opties beperkt. Relatief korte actieradius, lange laadtijden en een relatief hoge aanschafprijs zorgden ervoor dat menig ondernemer lang vasthoudt aan zijn traditionele benzine- of dieselbusje.
Steeds meer opties
Inmiddels zien we ook bij bedrijfsbussen steeds meer duurzame, elektrische varianten. Zo biedt Nissan de E-NV200 aan, Peugeot heeft elektrische varianten van de Partner en Expert, Opel introduceerde in april de elektrische Vivaro-e en Citroën volgde dit al snel op met de e-Jumpy.
Heel gewoon
De nieuwste elektrische bedrijfswagens zijn eigenlijk best saai – maar op een goede manier. Ondernemers willen eigenlijk niet te veel na hoeven denken over hun nieuwe bus. Het moet een betrouwbaar stuk gereedschap zijn; geen lifestyle-keuze. De nieuwste bussen kiezen dan ook voor een heel functionele insteek. Opel’s Vivaro-E is leverbaar met een 50 of 75 kWh accupakket, goed voor 230 of 330 kilometer. Deze biedt hetzelfde laadvolume als de reguliere Vivaro, 1.275 kilo laadvermogen én hij trekt een aanhanger tot 1.000 kilo. De Citroën e-Jumpy komt eveneens met 50 en 75 kWh accupakketten en ook hier komt men 230 en 330 kilometer ver. En ook hier gaat op: laadvolumes blijven ongewijzigd en de Jumpy biedt eveneens 1.275 kilo laadvermogen. Prijzen zijn voor beide modellen helaas nog niet bekend.