De populariteit van de elektrische auto is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Voor veel kopers is met name het bereik van een elektrische auto een belangrijke factor in de daadwerkelijk keuze voor een specifiek model. Fabrikanten beloven snel laden én ver rijden. Maar hoeveel auto’s maken dit ook echt waar? De ANWB onderzocht afgelopen maand welke auto’s in de praktijk het beste bereik hebben.
Toen elektrische auto’s nog relatief kort op de markt waren, bleef het bereik van de meeste auto’s achter bij het verwachtingspatroon van veel rijders. Je kreeg ‘afstand-angst’ – kom ik niet halverwege stil te staan met mijn volledig elektrische auto? Toch leek dit in de praktijk zeer mee te vallen. Dit komt namelijk doordat veel mensen überhaupt overschatten hoe ver zij rijden. De gemiddelde Europeaan woont namelijk op minder dan 50 kilometer afstand van zijn werk. Zelfs de auto’s met het allerslechtste bereik gaan riant over de 100 kilometer voor een retourrit.
De topmodellen
De ANWB testte in oktober elf auto’s onder de 40.000 euro, een redelijk representatieve groep voor veel kopers. Bovenaan deze lijst staat de Renault Zoe (52 kWh accu) die 334 kilometer bereik haalde. De Hyundai IONIQ Electric (38,3 kWh) haalde een indrukwekkende 325 kilometer. Op plaats drie wederom een Hyundai, de populaire Kona Electric (39 kWh) die 313 kilometer haalde. Op de vierde plaats de Peugeot E208 en Opel Corsa E, die 306 kilometer haalden met 50 kWh accu’s. De MG ZS EV maakt de top 5 compleet. Deze haalde met een 44,5 kWh accu 250 kilometer. Hyundai krijgt een pluim van de ANWB: het zijn de enige auto’s die boven het geadverteerde bereik uitkomen.