DEVENTER – Er is al veel over gepraat: de nieuwe ‘roettaks’ die op 1 januari 2020 van kracht zal worden. Eigenaren van wat oudere dieselvoertuigen zonder roetfilter vanaf de fabriek gaan hierdoor meer aan wegenbelasting betalen.
De overheid voert op 1 januari een nieuwe fijnstoftoeslag in, gericht op eigenaren van personen- en bestelauto’s met een dieselmotor zonder roetfilter vanuit de fabriek en een uitstoot van meer dan 5 milligram per kilometer. De toeslag omvat 15 procent van het normale MRB-tarief. Voor een doorsnee dieselauto tussen de 1350 en 1450 kilo zou dit volgens de ANWB neerkomen op een verhoging van 225 euro voor de wegenbelasting. De maatregel moet het onaantrekkelijker maken om zo’n vervuilende diesel te rijden. De overheid ziet liever dat mensen kiezen voor een veel schonere, nieuwe auto of een elektrisch voertuig. Eerder werd ook gepraat over opties zoals een slooppremie voor dit soort voertuigen, maar hier wil de overheid vooralsnog niet aan.
Uitzondering
Een wat opmerkelijke gat in deze nieuwe fijnstoftoeslag vormen de oldtimers. Wanneer u een echte oldtimer rijdt van 40 jaar of ouder betaalt u geen wegenbelasting meer en hierdoor ironisch ook géén fijnstoftoeslag. Diverse eigenaren kregen wel een aankondiging van de toeslag, maar dit bleek onterecht. De onderbouwing is dat dit soort auto’s voor liefhebbers al relatief weinig gebruikt worden, waardoor hun impact relatief klein is.