RIJSSEN – Enkele maanden geleden gaf Nissan de eerste foto’s vrij van de nieuwe Leaf. Na enige maanden nieuwsgierigheid te kweken presenteert Nissan de auto op kleine schaal.
We laten u kennis maken met een nieuwe generatie van ’s werelds populairste elektrische auto. Maar Nissan belooft dat er meer is. De nieuwe Nissan Leaf oogt een stuk conventioneler, het zou zo een nieuwe Pulsar kunnen zijn. Een klacht? Geenszins, want met zn strakke lijnen en nieuwe generatie Nissan-neus oogt de nieuwe Leaf modern. Het dak van de auto is ‘zwevend’ ontworpen, opvallende elementen zijn er dus nog steeds, maar dit is afhankelijk van uw eigen configuratie hoe zeer deze in het oog springen. Dezelfde ontwikkeling als vanbuiten maakt de Leaf vanbinnen door. Het dashboard oogt weer bij de tijd en is met keurige materialen afgewerkt. Het nieuwe Nissan-stuur pakt lekker vast en achter het stuur is alleen nog de snelheidsmeter een analoge klok. Het ronde bolletje dat als versnellingshendel dient geeft nog steeds het Leaf-gevoel, verder zou het zó
een brandstofauto kunnen zijn. Ook qua ruimte maakt de Leaf een slag, door een volwassen kofferbak met 435 liter inhoud te bieden. Voor passagiers was de ruimte altijd al prima, wat ook bij de nieuwe generatie zo blijft. In de middentunnel, voor de versnellingspook, zit een knop met het opschrift e-Pedal. Hiermee is het mogelijk om de Leaf met alleen het ‘gas’pedaal te rijden. Wanneer je het pedaal intrapt maakt de auto vaart zoals je gewend bent, wanneer je het pedaal loslaat zal de auto tot stilstand afremmen en stil blijven staan. Dit idee is niet helemaal nieuw, al doet de manier waarop Nissan het heeft uitgekristalliseerd vermoeden dat dit de beste implementatie van deze feature is. Ik kan niet wachten om dit in het echt te proberen, maar dat zit er vandaag helaas niet in. Wanneer je het pedaal volle ig
intrapt, komt er 150 pk op de voorwielen vrij. Dit is 40 pk meer dan de huidige Leaf heeft en dat belooft een flink vlottere auto. Van 0 naar 100 km/u kan in 7,9 seconden. Ga je voor maximale zuinigheid, dan moet de 40 kWh grote accu je tot 378 km ver kunnen brengen. Dit is gemeten volgens de “oude” NEDC-test, onze ervaring leert dat zo’n 280 tot 300 kilometer rijbereik realistisch is. De nieuwe Nissan Leaf is inmiddels te bestellen bij Nissan-dealer Beltman in Rijssen, de eerste auto’ss worden in maart 2018 in de showroom verwacht. De vanafprijs bedraagt 34.990 euro.