Door tegen 2024 drie nieuwe, elektrische personenauto’s en vier elektrische bedrijfswagens te introduceren zet Ford stappen richting een volledig elektrische toekomst in Europa.
In navolging van de succesvolle, Europese introductie van de volledig elektrische Ford Mustang Mach-E in 2021, de Mustang Mach-E GT dit jaar en de introductie van de E-Transit in het volgende kwartaal, lanceert Ford drie nieuwe, volledig elektrische personenauto’s en vier elektrische bedrijfswagens die deel zullen uitmaken van de Europese Ford-familie.
In 2023 start de productie van een geheel nieuwe, elektrisch aangedreven, middelgrote crossover in de fabriek in Keulen, gevolgd door een tweede elektrische auto in 2024. In datzelfde jaar start ook de productie van de elektrisch aangedreven variant van de populaire Ford Puma in de fabriek in het Roemeense Craiova.
Het eerste model dat gebouwd wordt in het Ford Cologne Electrification Center in het Duitse Keulen, is een volledig elektrische, middelgrote crossover met vijf zitplaatsen. Deze auto wordt later dit jaar onthuld en gaat in 2023 in productie.
De aankondiging van een tweede elektrische auto die in het Ford Cologne Electrification Center gebouwd zal worden – een sportieve crossover – betekent dat de productie van elektrische auto’s in deze fabriek zal toenemen tot 1,2 miljoen voertuigen over een periode van zes jaar. De investeringen die hiermee gemoeid zijn, zullen naar verwachting twee miljard dollar bedragen en zijn ook bestemd voor een nieuwe batterijassemblagefaciliteit die in 2024 opent.
Ter ondersteuning van Fords ambitieuze plannen voor de elektrificatie van voertuigen hebben Ford, SK On Co., Ltd. en Koç Holding een niet-bindend memorandum van overeenstemming getekend voor een nieuwe, toonaangevende joint venture in Turkije. Onder voorbehoud van de uitvoering van de definitieve overeenkomst zijn de drie partners voornemens om een van de grootste EV-batterijfaciliteiten in Europa te creëren.
De joint venture moet in de buurt van Ankara worden gerealiseerd en zal NMC-cellen met een hoog nikkelgehalte produceren voor gebruik in de batterijmodules. Het is de bedoeling dat de productie halverwege het decennium van start gaat met een te verwachten, jaarlijkse capaciteit tussen de 30 en 45 GWh.
Ford versterkt ook zijn positie als marktleider in het Europese bedrijfswagensegment met de lancering van nieuwe, elektrisch aangedreven versies van de Transit Custom en Tourneo Custom in 2023 en van de Transit Courier van Tourneo Courier in 2024.