Dat Renault flink investeert in elektrificatie van zijn modellen bleek maar weer tijdens de Autosalon van Brussel. Niet alleen werd de Renault Clio E-Tech 140 gepresenteerd, maar ook de Captur E-Tech Plug-in 160. Verder heeft Renault aangekondigd dat het gamma wordt uitgebreid met de Mégane E-Tech Plug-in.
Voor de ontwikkeling van de E-Tech aandrijflijnen is Renault niet uitgegaan van een bestaande verbrandingsmotor, maar is een geheel nieuwe aandrijflijn ontworpen. De kennis en ervaring in de Formule 1 zijn hierbij goed van pas gekomen. De technologie van de E-Tech modellen bestaat onder meer uit innovatieve transmissie, hoge oplaadcapaciteit en regeneratief remmen.
Clio E-Tech
Door velen wordt gedacht dat een hybride model door de batterij automatisch veel zwaarder is dan de uitvoering met verbrandingsmotor. Renault laat met de Clio E-Tech zien dat dat niet altijd zo hoeft te zijn. De E-Tech weegt slechts 10 kg meer dan de Clio dCi 15. Toch heeft de ‘full hybrid’ Clio E-Tech een batterij van 1,2 kWh waarmee in stedelijk gebied tot 80 procent van de ritten 100 procent elektrisch kan worden afgelegd. Ook het vermogen van 140 pk, een snelheid tot 75 km/u in volledig elektrische modus en het gegeven dat er nog geen 7 seconden nodig is om te versnellen van 80 naar 100 km/u laten zien dat de Clio E-Tech een volwaardige auto is.