De Fiat 500 – de ‘nieuwe’ – begint inmiddels net zo iconisch te worden als het oer-model uit de jaren ’50 waar hij zijn naam en styling aan dankt. Fiat’s herintroductie van het compacte, vrolijke model in 2007 legde het bedrijf geen windeieren. Nu is er dan ook eindelijk een elektrische versie, waaronder een wel héél stijlvol ‘3+1’ model.
De Fiat 500e staat nu eindelijk in de showrooms; een uitvoering waar door de jaren heen al vaker naar gevraagd werd door klanten. Want: een stijlvol icoon als deze wil je ook graag op een duurzame manier kunnen rijden. Fiat ging niet over één nacht ijs. Met goede redenen; de EV-technologie ontwikkelde zich steeds verder, waardoor ook een klein model als de 500 inmiddels goed uit te rusten is met een aandrijflijn die niet alleen prestaties maar ook nog een redelijke actieradius levert.
Bijzondere truc
Wij mochten nader kennismaken met de Fiat 500e in 3+1 uitmonstering. Naast de gebruikelijke 3-deurs en de fleurige cabrio is dit een opmerkelijke nieuwe toevoeging: een drie-en-een-half-deurs, zo u wil. Naast de standaard deuren voor de bestuurder, bijrijder en achterklep is er aan de rechterzijde ook een half-formaat deur geplaatst die samen met het hoofdportier geopend kan worden Zo ontstaat een zeer ruime instap voor de achterpassagiers. Erg handig om makkelijk in en uit de compacte Italiaan te komen wanneer je bijvoorbeeld een volwassene achterin mee wilt nemen. De nieuwe deur is subtiel; wie hem op straat ziet zal het waarschijnlijk niet eens merken. Toch is het een mooie, praktische toevoeging. De afmetingen zijn verder ongewijzigd, hoewel de 3+1 net een 30 kilo zwaarder is door de deur.
Stijlvol icoon
De Fiat 500e is dé personificatie van stijl. Herkenbaar Fiat 500 in zijn opzet, maar wel met wat subtiele details om de elektrische versies van de reguliere auto te kunnen onderscheiden. Zo vallen gelijk de nieuwe Infinity full-LED koplampen op. Deze combineren een beter zicht in het donker met de herkenbare 500-look. Pijlvormige richtingaanwijzers op de voorspatborden verwijzen naar een stijlelement in de 500’s uit 1957. Verder pakte Fiat uit met de nodige exclusieve chroomdetails, La Prima-badging (het is Fiat’s eerste elektrische auto) en zelfs een exclusieve ‘Rose Gold’ lakkleur.
Het interieur
Stijlvol van buiten en zo mogelijk nog stijlvoller van binnen; de Fiat 500e stelt niet teleur. Een elegant vormgegeven dashboard is bekleed met eco-leer. Naast het digitale instrumentarium is er ook een groot 10.25 inch touchscreen geplaatst voor alle gebruikelijke infotainment-features. Dit nieuwe Cinerama-systeem onderscheidt zich door haarscherp en kristalhelder beeld, met een snelle en betrouwbare telefoonverbinding. Naast navigatie biedt dit ook veel aanvullende informatie gedurende de reis. De navigatie is ook beknopt te zien in het digitale instrumentarium. Een mooie touch: het stuurwiel kreeg ook een stijlvolle invulling. Met het legendarische 500 logo en een klassiek tweespaaks-design, waar dan wel weer bedieningselementen in verwerkt zitten voor de digitale features. Een mooie brug tussen klassiek verleden en de toekomst. Het interieur voelt ruim en luchtig aan; dankzij het ontbreken van een middenconsole met schakelpook is er meer beenruimte voorin. De voorstoelen bieden een aangename ondersteuning en een exclusieve uitstraling dankzij het diervrij-leder, ingeperste Fiat-monogram en een mooie textuur. De achterbank is een comfortabele tweezits, eveneens stijlvol afgewerkt.
Praktische aandrijflijn
De Fiat 500e heeft een heel praktische aandrijflijn met 118 pk, te bedienen met een enkel pedaal. Volledig opgeladen heeft deze een bereik tot maximaal 320 kilometer. Wanneer je alleen in de stad rijdt, kan dit zelfs oplopen tot ruim 450 kilometer. Om bereik te maximaliseren kan de 500e ook in ‘Sherpa-modus’ – niet-essentiële systemen zoals telefoonlader en airco gaan uit en snelheid en acceleratie worden begrensd om het maximale uit de accu te halen. Een korte koffiepauze is genoeg om weer de weg op te kunnen. Met de 85kW-snellaadfunctie is in 5 minuten voldoende stroom te laden voor 50 kilometer. Opladen tot 80 procent capaciteit kan in slechts 25 minuten.
Plezierige reisgenoot
Het rijgedrag is precies wat je verwacht; speels, fluisterstil met een mooie wendbaarheid. Perfect voor het stadsverkeer. Prestaties stellen niet teleur. Fiat zet daarnaast ook in op een hoog niveau van actieve veiligheidsfeatures. De zogeheten ADAS-systemen maken autonoom rijden Level 2 mogelijk. Met onder meer het lezen van snelheidslimieten aan de hand van bebording, het bewaren van een veilige afstand met cruise control en zelfstandig remmen. Een rijstrookassistent, inparkeerhulp, dodehoekbewaking, achteruitrijcamera en noodstopassistent voorkomen veel van de dagelijkse ongelukjes.
Uitvoeringen
De Fiat 500e is leverbaar in vier uitvoeringen. De Action-editie begint bij 24.900 euro. Deze komt al zeer compleet met onder meer airco. De Passion editie is er vanaf 28.600 euro met onder andere cruise control. De Icon editie is leverbaar vanaf 30.600 euro. Deze komt met het uitgebreide, grote infotainmentsysteem en automatische airconditioning als belangrijkste toevoegingen. De meest complete La Prima editie zoals getest start bij 35.900 euro. Deze voegt onder meer de Infinity koplampen en uitgebreide rijassistentie toe.
Pluspunten
+ Stijlvol icoon nu ook elektrisch!
+ Premium uitstraling binnen en buiten
+ Riante actieradius in zijn klasse
+ Uitgebreid veiligheidspakket
Prijzen Fiat 500e
Action editie: vanaf 24.900 euro
Passion editie: vanaf 28.600 euro
Icon editie: vanaf 30.600 euro
La Prima editie: vanaf 35.900 euro
Meerprijs 3+1: 2.000 euro
Meerprijs cabrio: 3.000 euro