Over de opmars van elektrisch rijden hoeven wij u inmiddels niets meer te vertellen. Ieder merk biedt tegenwoordig wel een hybride of volledig elektrische auto aan in het gamma. Peugeot was hier wat laat mee; zij brengen nu de nieuwe Peugeot e-208 op de markt, als eerste volledig elektrische auto. Maar Peugeot komt dankzij de volwassen techniek en ervaring met hybrides wel met een bijzonder sterk eerste model.
Dat Peugeot weliswaar niet de eerste was met een volledig elektrische auto heeft ook diverse praktische voordelen. Zo waren de eerste generaties vaak duur, met beperkte features, matige actieradius en eerlijk gezegd, weinig praktisch voor de gemiddelde consument. Maar inmiddels is het segment volwassen geworden, wat ook afstraalt op Peugeot’s nieuwe e-208.
Sportief gelijnd
De nieuwe Peugeot 208-generatie kreeg een strakker, sportiever uiterlijk ten opzichte van de eerdere generaties. Hij past duidelijk binnen Peugeot’s huidige designtaal, met de mooie grote grille, agressief ogende dagrijverlichting, de mooie contrasterende spatschermverbreders en hier, met de gepolijste 17 inch lichtmetalen velgen. De e-208 is alleen op de meest subtiele manieren te onderscheiden van de reguliere 208: hij kreeg een tweekleurige E-badge mee.
Interieur
De bestuurder geniet van de innovatieve Peugeot i-Cockpit 3D; de benaming voor Peugeot’s digitale 3D-instrumentenpaneel, wat als een soort van hologramprojectie werkt. Futuristisch en praktisch in gebruik. Afhankelijk van het model kiest de koper ook voor diverse bekledingsopties, van praktische stoffen bekleding tot een meer premium aankleding met alcantara. Dankzij de elektrische aandrijflijn is de e-208 ook mooi ruim en comfortabel van binnen. Zowel bestuurder als passagiers genieten van een hoog comfortniveau in deze compacte vijfdeurs. De afwerking is weer uitstekend met mooie touches zoals de zeven ‘pianotoetsen’ die we ook kennen uit andere interieurs. Een groot 10 inch touchscreen als optie zorgt voor de verbondenheid met de buitenwereld.
Innovatief platform
Het volledig nieuwe, honderd procent elektrische platform biedt een hoge mate van rijcomfort en flexibiliteit. Een 136 pk sterke elektromotor levert een koppel van maximaal 260 Nm en staat garant voor prettige prestaties met een fluisterstille rit. In het nieuwe e-CMP platform treffen een tractiebatterij van 50 kWh die dankzij de plaatsing de volledige ruimte voor passagiers en bagage weet te behouden. Peugeot garandeert ook een lange levensduur van de accu; deze moet na acht jaar of 160.000 kilometer nog steeds minimaal 70 procent van de laadcapaciteit hebben. Peugeot kiest voor een zeer verbonden auto: op afstand kan het laden gemonitord worden via de telefoon, maar ook bijvoorbeeld de airconditioning of verwarming zijn zo te bedienen. Peugeot biedt een grote hoeveelheid connected services om precies aan te sluiten bij de wensen van de koper. Uiteraard beschikt de e-208 over de nodige rijhulpsystemen voor een veilige reis, waarbij Peugeot Drive Assist Plus een hoge mate van autonoom rijden mogelijk maakt.
Nette prestaties
De e-208 biedt de bestuurder de keuze uit drie rijmodi. Dit zijn Normal, voor een optimaal comfort voor dagelijks gebruik. Sport, waarbij maximaal koppel en vermogen beschikbaar zijn voor een 0-100 in 8,1 seconden en Eco: voor een zo groot mogelijke actieradius. Er zijn ook twee remmodi; zo kan gekozen worden voor sterker afremmen bij het loslaten van het stroompedaal, of een alternatieve D-modus, waarbij het remgevoel vergelijkbaar is met een traditionele verbrandingsmotor.
Praktisch laden
De Peugeot e-208 heeft een actieradius van 340 kilometer volgens de WLTP-meting. Met snelladen kan de batterij in 30 minuten voor 80 procent opgeladen worden. Kopers kunnen thuis ook een slimme ‘Wallbox’ laten plaatsen waarmee de auto makkelijk opgeladen kan worden en die via een app verder inzicht geeft in de kosten, laadgegevens en andere aspecten. Met de standaard type 2 laadkabel kan de e-208 uiteraard ook bij alle openbare laadpunten terecht.
Uitvoeringen
De Peugeot e-208 is nu leverbaar in vijf uitvoeringen. Dit begint bij de Active, rijklaar vanaf 34.900 euro. De Allure Premium voegt onder meer keyless entry, parkeerhulp voor en het Connect Pack toe, vanaf 35.950 euro. Allure begint bij 36.250 euro. De GT Premiere editie vanaf 38.950 euro biedt verder een panoramadak, draadloze telefoonoplader en 17 inch lichtmetalen velgen. De meest complete GT uitvoering begint bij 39.050 euro.
Pluspunten
* Sportief gelijnd
* Praktische prestaties
* Aantrekkelijk interieur
* Hoog veiligheidsniveau
* Uitgebreide configuratieopties
Uitvoeringen Peugeot e-208:
Active: vanaf 34.900 euro
Allure Premium: vanaf 35.950 euro
Allure: vanaf 36.250 euro
GT Premiere: vanaf 38.950 euro
GT: vanaf 39.050 euro