TWENTE – Steeds meer automobilisten schaften de afgelopen jaren een dashcam aan. De kleine camera’s die op een dashboard te monteren zijn, dragen bij aan een gevoel van veiligheid. Want: je hebt altijd beelden van een incident. Maar welke haken en ogen zitten hier aan?
De afgelopen jaren namen steeds meer mensen een dashcam als vorm van zelfbescherming. Duur hoeven ze niet te zijn; al voor een 100 euro hebt u bruikbare beelden, hoewel een betere camera natuurlijk beter beeld levert en extra toeters en bellen heeft.
Schuldvraag
Ook de politie en verzekeraars worden steeds vaker geconfronteerd met beelden van ongelukken en misdragingen op de weg. De politie kan aan de hand van ingediende beelden weliswaar moeilijk mensen straffen, maar in ieder geval de kentekenhouder – dus, vaak de bestuurder – kan zeker aangesproken worden op grensoverschrijdend weggedrag. Bij ongevallen kunnen de beelden vaak als een deel van de bewijslast gebruikt worden, hoewel er in de praktijk wat haken en ogen aan zitten.
Publiceren
Het internet staat vol met spannende filmpjes van verkeershufters, maar ook hier moeten filmers wel rekening houden met privacywetgeving. Filmen op de openbare weg mag, maar als u de beelden online plaatst dient u eigenlijk wel alle de overtreder in kwestie onherkenbaar te maken. Ook zijn dashcams niet overal in Europa toegestaan; zo is dit verboden in Luxemburg, Oostenrijk en Portugal. In Duitsland, Spanje en Zwitserland wordt het gebruik afgeraden; hier is nog geen specifieke regelgeving voor dashcams.