Als we alle berichtgeving in de media zouden geloven, dan is rijden in een voertuig met enkel een verbrandingsmotor over een x-aantal jaren uit den boze. Of dat ook daadwerkelijk het geval is? Dat zal de toekomst ons leren! Wat wel zeker is, is dat Honda op het gebied van elektrisch en hybride rijden zich steeds verder aan het ontwikkelen is.
Elektrisch rijden is overigens niet alleen weggelegd voor de toekomst. Ook nu heeft Honda diverse elektrische en hybride modellen om te voldoen aan de vraag in de markt. Want vraag is er zeker, niet alleen vanwege de fiscale voordelen die elektrisch rijden met zich meebrengt, maar zeker ook doordat onze maatschappij steeds meer waarde hecht aan milieuvriendelijker vervoer. Honda is voornemens om uiterlijk in 2022 van elk model een hybride of elektrische variant op de markt te zetten. Voor de ontwikkeling op elektrisch gebied maakt Honda ook zeker gebruik van de technieken die zij gebruiken in de Formule 1. Dat deze technieken effectief zijn, heeft Max Verstappen maar weer eens bevestigd door zijn overwinning op Silverstone.
De ultieme uitvoering
De ANWB omschrijft de Honda e als volgt: “Eens in de zoveel tijd komt er een auto voorbij waarvan je op voorhand weet dat -ie uit zal groeien tot een klassieker” en dat valt niet te ontkennen, want de Honda e laat precies zien hoe mooi elektrisch rijden kan zijn. In het straatbeeld valt de e op door het eigenwijze, eenvoudige, maar o zo mooie ontwerp met vloeiende lijnen. De Honda e is tot nu toe het enige elektrische model van Honda. De e heeft een vermogen van 154 pk en is uitgerust met een compacte lithium-ionbatterij van 35,5 kWh. De batterij is met Honda Power Charger in 4,1 uur op te laden. Uniek is het digitale dashboard over de volledige breedte van de auto om u op de hoogte te houden, te entertainen en te verbinden met alles wat u leuk vindt. Ook tonen schermen van het dashboard de beelden van de hogeresolutiecamera’s die de traditionele buitenspiegels vervangen. De Honda e is achterwielaangedreven en dit heeft als grote voordeel dat de auto een extreem kleine draaicirkel heeft. De Honda e is vanaf 35.330,- euro leverbaar.
Honda’s hybrides
Honda heeft op dit moment ook twee hybride modellen: de CR-V hybrid en Jazz hybrid. De Honda CR-V is ’s werelds bestverkochte SUV en is ook leverbaar met de nieuwe 2.0 i-MMD hybride aandrijving. De vernieuwde Honda Jazz is eerder dit jaar geïntroduceerd in Nederland en het mag toch wel bijzonder genoemd worden dat de Jazz alleen als hybride leverbaar is. Er zijn verschillende uitvoeringen met elk een eigen uitrustingsniveau, maar allen zijn voorzien van de geavanceerde e:HEV Hybrid-technologie. Deze bestaat uit twee krachtige elektromotoren en een 1,5-liter DOHC i-VTEC-benzine en wordt gecombineerd met automatische transmissie. De Jazz heeft een vermogen van 109 pk en heeft de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden. De vernieuwde Jazz heeft ook wat uitstraling betreft de nodige verandering ondergaan. Zo is het zicht van de bestuurder verbeterd door de panoramische voorruit, de ultradunne A-stijlen en de verborgen ruitenwissers. Dit alles maakt de dode hoek klein en zorgt tevens voor een gevoel van ruimte. De nieuwe Jazz is leverbaar als Comfort, Elegance, Executive en Crosstar. De prijzen van de Honda Jazz beginnen bij 24.430,- euro.
Jazz Crosstar
De Honda Jazz Comfort, Elegance en Executive zijn hatchbacks, maar de Crosstar wijkt af. De Crosstar heeft een design dat geïnspireerd is op een SUV. De Crosstar heeft de uitstraling die past bij een dynamische, actieve levensstijl. En niet alleen oogt de Jazz Crosstar stoere met de opvallende grille, gestroomlijnde geïntegreerde dakrails en een verhoogde rijhoogte voor uitstekend zicht op de weg. De Crosstar heeft een comfortabele instap die drie centimeter hoger is dan de andere uitvoeringen van de Jazz.
Blijf op de hoogte
Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen kan via uw dealer: Honda Wesselink aan de Laan van de Dierenriem 35 in Apeldoorn en aan de Solingenstraat 7 in Deventer. Of kijk op www.honda-wesselink.nl.