Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Daling aantal verkeersdoden

Eind juli heeft het CBS cijfers over het aantal verkeerdsdoden gepubliceerd en een duidelijke daling was te zien.

Iedereen is inmiddels wel bekend met de maatregelen die de overheid heeft ingevoerd om het aantal verkeersdoden terug te dringen. Zo is het beginnersrijbewijs ingevoerd, zijn onveilige wegen aangepakt, is handheld bellen in de auto verboden en is de limiet van de toegestane hoeveelheid alcohol verlaagd. Het aantal personen dat bij een verkeersongeluk om het leven kwam, is de afgelopen 20 jaar dan ook gedaald in alle leeftijdscategoriën en bij zowel fietsers als automobilisten.

Opvallend
De cijfers van het CBS laten ook zien dat het absolute aantal overleden fietsers met 11 procent is gedaald en dat is veel minder dan de 60 procent daling bij inzittenden van een personenvoertuig. Wanneer er alleen naar de cijfers van 2019 wordt gekeken, valt er nog iets op. De absulote aantallen zijn voor auto- en fietsgebruik respectievelijk 237 en 203 dodelijke slachtoffers. Wanneer dit wordt afgezet tegen het aantal gemaakte kilometers wordt het beeld heel anders. Per miljard afgelegde fietskilometers zijn er 11 doden te betreuren en per miljard afgelegde kilometers per auto ‘slechts 1,6’. Ook opmerkelijk is de leeftijd van de verkeersdoden. Naar verhouding overlijden vooral veel ouderen na een ongeval met de fiets en bij een auto-ongeluk zijn het vooral personen tot 30 jaar die komen te overlijden.

Voor elkaar
In eerste instantie keken autofabrikanten vooral naar de veiligheid van de inzittenden en werden voertuigen met steeds meer airbags en andere voorzieningen uitgerust. Nu is er meer aandacht voor andere weggebruikers zoals voetgangers en fietsers. Auto’s zijn voorzien van voetganger- en fietserdetectie en waarschuwen niet alleen de bestuurder van het voertuig, maar voorkomen ook aanrijdingen door actief te remmen.