Het oplossen van autostoringen is voor Autotess soms een ware zoektocht. Elke auto heeft namelijk zijn eigen netwerk van computers. Sommige auto’s hebben zelfs met meerdere computernetwerken te maken, wat de zoektocht naar een storing nog eens extra complex maakt. Laatst kregen we bezoek van een klant, waarbij de ruitenwissers van zijn auto niet werkten terwijl hij op de A1 reed en de regen met bakken uit de lucht kwam. Normaal gesproken wordt er door een computer binnen het netwerk een bericht verstuurd om de ruitenwissers ‘aan’ te zetten op het moment dat de bestuurder zijn ruitenwissers in werking stelt. Maar als er één computer in het netwerk zit die dit bericht verstoort, dan gaat dit niet goed.
Gelukkig kunnen we bij Autotess alle berichten die door de computers binnen het netwerk worden verstuurd, zichtbaar maken. Onze medewerkers kunnen metingen doen en schema’s lezen, waardoor ze weten hoe de auto qua netwerk is opgebouwd. Vervolgens kunnen we dit vertalen naar het uitvallen van mechanische delen, zoals de ruitenwissers. We kunnen component voor component uitschakelen en een zogenoemde ‘lus’ maken, waardoor het signaal normaal blijft. Op die manier zijn we ook met de auto van deze klant aan de slag gegaan. Op een gegeven moment hebben we de autoradio uit het netwerk gehaald. En wat bleek? Toen de klant in zijn auto een rondje ging rijden, bleek dat ineens zijn ruitenwissers het weer deden. Bovendien bleken ook zijn snelheidsmeter en centrale deurvergrendeling weer beter te werken. De ruitenwissers bleken het dus niet te doen doordat de autoradio het signaal verstoorde.
Bij dergelijke complexe storingen is het altijd belangrijk om als garage open kaart te spelen met de klant en eerlijk te zeggen dat het probleem niet eenvoudig is. Hiermee wordt een hoop onbegrip voorkomen en de klant blijft vertrouwen houden in zijn garage. Zelfs als de zoektocht naar een probleem soms een waar doolhof is en niet altijd vlekkeloos verloopt.
Gerrit Tessemaker