In 1999 werd de eerste Škoda Fabia geïntroduceerd. De vierde generatie is groter, veiliger en efficiënter en komt naar verwachting in november naar Nederland.
Van de eerste Fabia kwamen drie uitvoeringen op de markt. De meest populaire was de Hatchback. Deze had een lengte van 3.960 mm en een laadruimte van 260 liter. De tweede generatie volgt in 2007. Deze is iets langer en hoger en heeft meer laadruimte. In 2014 komt Škoda met de derde generatie. Deze is weer wat lager, iets langer, 90 mm breder en wederom is de laadruimte groter. Generatie vier heeft voor het eerst een lengte van meer dan 4 meter, om precies te zijn: 4.108 mm. Ook is deze 48 mm breder en de kofferbak is vergroot naar 380 liter. Al is de Fabia in de loop der tijd gegroeid, de luchtweerstand is lager.
Motoren
De nieuwe Škoda Fabia wordt leverbaar met twee benzinemotoren van de EVO-generatie met een vermogen van 95 of 110 pk. Met deze direct ingespoten 1.0 TSI-motoren voldoet de nieuwe Fabia aan de strenge Euro 6d-emissienorm. Door de gebruikte coating wordt de interne weerstand verminderd en dus daalt het brandstofverbruik en de uitstoot.
Aerodynamisch
Vanzelfsprekend ontbreekt bij de nieuwe Fabia de voor Škoda zo kenmerkende grille niet. De compacte Fabia heeft verder strakke lijnen en de hoekige vormen van onder meer de verlichting zorgen voor een sportieve uitstraling. Het exterieur heeft, mede door de compacte buitenspiegels, ook een positief effect op de aerodynamische eigenschappen. Het brandstofverbruik wordt zelfs nog met 0,2 liter per 100 kilometer verlaagd, doordat de luchtopeningen onder in de bumper automatisch worden gesloten als er minder koeling nodig is.