Reclame is een vorm van communiceren met als doel potentiële klanten onder andere over te halen tot de aanschaf van producten of diensten. Je probeert door een goede reclame aandacht te krijgen om zodoende iets te promoten.
Er zijn diverse mogelijkheden waarop je de klanten kunt bereiken: de krant, radio en TV, folders of tijdschriften, social media, reclameborden, banners, uitingen op auto’s, trams, bussen en taxi’s. U ziet: vele mogelijkheden – en dan kan het ook nog via sponsoring van sportploegen en hun kleding. Denk hierbij aan voetbalshirts, wielerkleding, schaatspakken en haarbanden.
Wat kan u verleiden? Hoe krijgt men bij u de aandacht die men wil bereiken? Is het de originaliteit, de duidelijkheid, overtuigingskracht, de want-to-see-again factor, de geloofwaardigheid, het verschil met de concurrentie of de creativiteit in de reclameboodschap. En wat wil de boodschapper van deze reclame zelf bereiken? Gaat het om meer naamsbekendheid, een gewenst imago van het merk of meer merkbinding en het verhogen van de koopintentie?
Ik zelf haak af als de reclameboodschap te complex wordt of het een negatieve en onfatsoenlijke lading heeft. Humor is goed, maar wel op de juiste manier. Ook moet je de reclameboodschap waar kunnen maken en als je een slogan gebruikt, moet deze wel kloppen. Als je roept “Even Apeldoorn bellen” moet je niet tijden in de wacht worden gezet. En dan de Belastingdienst “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker”. Makkelijker? Hoe dan? Kijk eens wat daar de laatste jaren fout is gegaan.
Welke slogans kent u nog? “Tuut, Tuut, dat is snel” (Overtoom], Jägermeister met: “Alleen als ‘ie ijs-en ijskoud is” of Zeeuws meisje: “Geen cent te veel”.
Wij merken soms wel de invloed van een reclamecampagne. Nu hebben we weer een mooie aanbieding op de private lease modellen van Suzuki en een scherpe actie die ook te zien is op TV en hoorbaar op de radio. Maar luistert u niet of kijkt u niet, kom dan gewoon langs. De koffie staat klaar. En heb u nog tips, dan horen we het graag – want voor mij is de beste reclame altijd nog de mond-tot-mond reclame.
Groeten, René Temmink.