Als kind kan ik me nog goed herinneren dat we wel eens een VW Kever huurden. Aan het einde van de jaren ‘60 hadden we een tijd lang geen auto en voor 100 gulden – staat me zo bij – reden we een heel weekend in een mooie witte Kever. Daarmee gingen we dan naar familie in Friesland of gezellig dagjes uit.
Ik was nog een heel klein ventje en paste toen prima in de kleine bagagebak, die zich in een Kever achter de achterbank bevond. Ik vond het machtig om daar te mogen zitten en achteruit te kunnen kijken! Als ik er nu aan terugdenk, was dat naar moderne maatstaven wel een bijzonder gevaarlijke plek. Net boven de motor en zonder een kreukelzone, je kunt je er vandaag de dag niets meer bij voorstellen dat dat toen de normaalste zaak van de wereld was. En het dragen van gordels – als die al in een auto zaten in die tijd – was ook niet aan de orde. De eerste gordels die ik me kan herinneren waren buikgordels in onze Toyota 1000 uit 1972.
Zweedse merken als Saab en Volvo besteedden ook in die tijd al veel aandacht aan veiligheid. In 1959 introduceert Volvo als eerste een driepuntsgordel. De merken bouwden een goed imago op op het gebied van veiligheid, maar veel introducties van andere veiligheidsmaatregelen in auto’s werden ook elders bedacht. Het Britse merk Jensen bijvoorbeeld komt in 1966 al met ABS op haar modellen. De eerste productieauto met een kreukelzone was een Mercedes in 1959. In 1997 pas ontstaat het vandaag welbekende Euro NCAP, een hedendaagse maatstaf voor een testproces dat vrede en rust brengt bij veel autorijders.
Ik denk dat die oude Kever, maar ook onze Toyota 1000 er niet veel van terecht hadden gebracht als ze nu nog getest zouden worden. Laten we het er maar op houden dat de chauffeurs in die tijd beter waren. En dat schrijf ik uiteraard met een glimlach op m’n gezicht. Toch ligt de veiligheid in het moderne autoverkeer niet alleen aan alle denkbare veiligheidsopties op een auto. Ons eigen gedrag in het verkeer is zeker zo belangrijk. Dus daarom, ook in 2020, geef elkaar de ruimte en rijd veilig!
Auteur: Pieter Hof uit Boekelo is Saabliefhebber en lid van het bestuur van de Historische Automobiel Vereniging HAV.