Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Column: Ook de laatste rit bijzonder

Als liefhebber van het merk Saab, kon ik in 2019 een heuse origineel Nederlandse Saab 95 op de kop tikken. Nu zullen velen meteen aan de laatste Saab 9-5 denken, maar dat is toch echt een andere auto. Nee de Saab 95 is een station op basis van de Saab 96 en omdat ie vrij zeldzaam is, een bijzondere verschijning op Neerlands wegen. Ook in 1980 toen de vader een schoolvriendje erin reed en ik regelmatig mee mocht in die typische oude auto. Mijn Saab werd destijds in 1975 nieuw geleverd in Tuitjenhorn Noord Holland in de originele kleur ‘Indisch Geel’, maar voor het normale oog zo oranje als het maar kan. Het leuke van de auto was, dat er achterin de station een extra bankje gemonteerd was, waar je als kind omgedraaid zittend een vrij uitzicht naar buiten had.

Omdat mijn vrouw al jaren werkt als uitvaartleider en ze vaker de vraag kreeg of er geen alternatief was voor de meer traditionele rouwauto’s, kreeg ik de vraag of mijn oude Saab daar niet voor te gebruiken was. Daar moest ik toch wel even over nadenken. En het was ook nogal een vraag, want standaard past een kist niet in de oude station. Maar met die vraag gingen we aan de slag en na een restauratie en spuitbeurt, ombouw en technische revisie was de oude Saab helemaal klaar om ingezet te worden als rouwauto. Nu moet ik wel bekennen dat ik die aanpassingen niet zelf heb gedaan, maar van veel Saabvrienden hulp heb gekregen.

Op 21 december van het vorige maakte de Saab 95 zijn eerste bijzondere rit. En nu verwacht ik echt niet dat hij iedere week ingezet gaat worden, maar voor het geval het net even anders mag, staat de oranje Saab 95 klaar voor een laatste tocht. Hoe treurig de aanleiding ook, het helpt hopelijk bij de invulling van een zo mooi mogelijk afscheid. Toch fijn dat mijn 47 jaar oude Saab daar een bijdrage aan mag leveren…

Auteur: Pieter Hof uit Boekelo is Saabliefhebber en lid van het bestuur van de Historische Automobiel Vereniging HAV.