Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Column: Luxe Daf 77

Ik schreef eerder over mijn oude schoolvriend Henk Jan en zijn eerste auto, een Daf 66. Die Daf werd een aantal jaren later opgevolgd door een Volvo van het model 340 uit het jaar 1984. Deze opvolger van de truttige Daf met de voor veel bejaarde mensen toch onmisbare variomatic versnelling, was in veel opzichten meer een Volvo dan een Daf. En dat is opmerkelijk, want de Volvo 340 lag bij de ontwikkeling nog op de ontwerptafels in Born en had eigenlijk de nieuwe Daf 77 moeten worden. Dat heeft niet meer zo mogen zijn, want Daf werd in 1975 ingelijfd door het Zweedse Volvo. Daarmee verloor Nederland haar eigen auto industrie. En voor autoliefhebbers was dat toch een trieste gebeurtenis, want er worden inmiddels al jaren geen Volvo’s meer gebouwd in Born.

Wat ons destijds opviel aan die Volvo 340 was dat hij onterecht geleden heeft onder dat truttige imago van zijn voorganger. Een 340 vergelijken met een Volkswagen Golf of Opel Kadett uit die tijd, viel objectief gezien toch echt in het voordeel van de Volvo uit. De 340 had een veel dikkere en steviger carrosserie en bumpers, een dashboard zoals je in grotere Volvo’s tegenkwam en met de volledig beklede binnenkant, ook in de basis een veel luxere uitstraling.

Wat ons ook verbaasde was hoe slim Volvo met het productieproces omging. Bij de Volvo onderzochten we de mogelijkheid om van binnenuit verstelbare buitenspiegels te monteren. Dat was destijds een luxere optie in duurdere versies. Toen we de kappen van de spiegels af haalden, bleken tot onze verrassing de standaard niet verstelbare spiegels al wel het mechanisme voor de verstelling te beschikken. We hoefden alleen maar een gaatje in het afdekkapje te boren, er een knop op te zetten en de instap 340 was opeens een stuk luxer met van binnenuit verstelbare spiegels! En zo kon Volvo zonder al te veel te verschillen in het productieproces, eenvoudig goedkopere en duurdere modellen in de markt neerzetten. Een gegeven dat tegenwoordig met de ‘programmeerbaarheid’ van opties in moderne auto’s veel vaker toegepast wordt. Volvo liep er toen al mee voorop.

Auteur: Pieter Hof uit Boekelo is Saabliefhebber en lid van het bestuur van de Historische Automobiel Vereniging HAV.