Dat de autowereld in beweging is, dat is geen nieuws meer. De Europese merken fuseren, Nederlandse dealers concentreren zich tot enkele grote bedrijven, de concurrentie uit Azië is flink toegenomen en we stappen langzamerhand over naar elektrisch. De aankondiging dat één van de oudste namen in de Enschedese garagewereld, Ford Fischer, naar Hengelo verhuist, past dan ook in die ontwikkelingen. Eerder al sloot Huiskes-Kokkeler de deuren van de showroom in Enschede en Opel Roeloffzen is na de eerdere overname door toenmalige Hengelose Opel dealer Bleeker, ook uit Enschede vertrokken. Voor Opel Service kun je nu bij Peugeot Broekhuis in Enschede terecht, Huiskes-Kokkeler heeft nog een servicepunt aan de Buurserstraat en vermoedelijk zal ook Ford Baan – de eigenaar van Ford Fischer – zorgen voor een servicepunt in Enschede. De grootste stad van Overijssel kent dus geen echte dealerschappen meer van de grote merken Opel, Ford en Volkswagen. En wat we daar ook van mogen vinden, het is wel een opmerkelijke stap in de geschiedenis van de auto in Twente en Enschede.
De keuze van deze grote dealerbedrijven valt goed te begrijpen. De concurrentie is groot, de marges op de verkoop van auto’s is relatief laag, en moderne auto’s kennen veel minder onderhoud. Dat er goed gekeken moet worden naar kostenbesparingen en efficiency is een gezond uitgangspunt voor deze moderne bedrijven waar veel mensen in onze regio afhankelijk van zijn. Niet alleen als klant, maar ook als medewerker en toeleverancier.
Wat de toekomst ons zal brengen is nog onduidelijk. Blijven traditionele dealers nog bestaan of worden het meer verkooppunten van de grote merken, stapt een deel van de klandizie over naar kleinere bedrijven in de omgeving of wordt Hengelo op den duur het centrum van auto kopend Twente?
Auteur: Pieter Hof uit Boekelo is Saabliefhebber en lid van het bestuur van de Historische Automobiel Vereniging HAV.
Foto: Ingang Ford Fischer Enschede (Pieter Hof)