Het is zo’n beetje de Dow Jones Index in de autowereld, het Nieuw Amsterdams Peil als referentiekader voor elke echte autoliefhebber, de Volkswagen Golf is een icoon voor vele generaties autorijders! Je kunt ervan houden, je kunt hem bloedsaai en degelijk vinden, maar eigenlijk heeft elke automobilist wel een beetje respect voor deze stayer uit de Volkswagen stal. In mijn lange carriere als autogek, heb ik er zelfs 3 gehad. Waarvan 2 als lease-auto’s, dus niet geheel vrijwillig. Je zult me er echter geen verkeerd woord over horen zeggen, het waren zeer goede auto’s. Ooit in 1974 was de Golf I de reddende engel voor het Volkswagen concern, toen de oeroude Kever steeds meer marktaandeel verloor en Volkswagen bijna 40 jaar na dato nog steeds geen waardige opvolger had gevonden. De Golf doet het inmiddels al bijna 50 jaren bijzonder goed en velen vinden het lastig als deze oude vertrouwde naam het veld zou moeten ruimen. En dat begrijp ik best! Volkswagen stelt ons gelukkig gerust, de Golf blijft ook na de verwachte facelift van de Golf VIII bestaan!
Analisten in de autowereld hebben vast gedacht dat met de komst van de vele elektrisch aangedreven auto’s, dit meteen ook het startschot was voor een geheel nieuwe koers in de ontwerpwereld. De Tesla’s, de bijzondere modellen van Hyundai en Kia, de Chinese nieuwkomers… Dat je op een geheel nieuwe elektrische model als de Volkswagen ID-3 niet meer het logo Golf meent te moeten plakken, valt goed te begrijpen. Maar in zo’n veranderende wereld heb je altijd te maken met mensen die die omslag minder makkelijk maken en anderen die er toch een beetje tegenaan hikken. Dan is het elektrificeren van die good old Golf misschien wel een makkelijker keuze voor die mensen die nog wat moeite hebben met zo’n übermoderne Volkswagen uit de elektrische ID-lijn. Volkswagen was er zelf een tijd onduidelijk over, of de Golf nog wel zou blijven bestaan. Maar de huidige Golf VIII blijft na een facelift in het komende jaar nog zeker tot 2027 bestaan. De Golf wordt dan ook volledig elektrisch en krijgt een plek naast de ID-3 die in hetzelfde segment verkeert. Dat stelt ons als echte autoliefhebbers een beetje gerust. En dat uit de pen van een Saabliefhebber, die juist niet zo graag in zo’n alledaagse en zekere auto rondtoert. Het kan verkeren…
Auteur: Pieter Hof uit Boekelo is Saabliefhebber en lid van het bestuur van de Historische Automobiel Vereniging HAV.
Foto: Golf I Michael Zacher Creative Common Licentie