Als je vandaag de dag rondloopt in de oldtimerwereld, zie je dat veel oldtimerliefhebbers meer dan één klassieke auto bezitten. En sterker nog, vaak wordt er ook regelmatig gewisseld van auto’s. Luister maar eens naar de podcast ‘Petrolheads’ van BNR waar beide presentatoren en autogekken Carlo Brantsen en Bas van Werven regelmatig verslag doen van wisselingen in het eigen wagenpark van oldtimers. Een recent aangeschafte prachtige Citroen 2CV Azam die na 2 maanden en een flinke restauratie alweer verkocht wordt. Hoeveel heb je er dan van kunnen genieten?
En dan denk ik aan de vader van een oude jeugdvriend, die bijna heel zijn leven in het bezit is geweest van een klassieke MG-B. Een auto die hij kocht toen zijn carrière in de modebranche goed ging lopen en hij zich een prachtige oldtimer kon veroorloven. En ‘pa’ hield van die oldtimer alsof het om zijn eigen vrouw ging. Na elke rit werd de oldtimer gewassen en met de garagedeuren open gedroogd, elk rammeltje of oneffenheid werd weggewerkt en ongeacht het aantal gereden kilometers, kreeg de MG-B elk jaar zijn grote beurt. De MG-B is gebleven tot ‘pa’ er niet meer was en de oldtimer met veel pijn in het hart door de nabestaanden werd verkocht aan een andere liefhebber binnen de MG Club.
En als ook oldtimerliehebber vraag ik me dan wel eens af of die levensbestendige MG-B van ‘pa’ misschien wel meer oldtimerliefde kende dan het toch frequent wisselen van oldtimers omdat je wel eens in een andere klassieker wilt rijden. Het blijft een persoonlijke overweging, maar heel eerlijk, ik had wel met de ‘pa’ van mijn oude jeugdvriend…
Auteur: Pieter Hof uit Boekelo is Saabliefhebber en lid van het bestuur van de Historische Automobiel Vereniging HAV. Facebook.com/twentsesaabvrienden en Facebook.com/HAVmedia