Het is tegenwoordig heel normaal dat een moderne auto verbonden is met het Internet. Tot mijn grote verrassing maakte de ANWB zelfs reclame met een meer dan 15 jaar oude Saab 9-3 cabrio voor ‘ANWB Connected’, notabene mijn auto. En omdat die Saab cabrio van 2003 is, verwacht je niet dat je zo’n auto nog kunt connecten met het Internet. Niets is minder waar, ook die oude vertrouwde youngtimer kan met een stekker contact maken met een thuisbasis van de ANWB en de nieuwe service ‘ANWB Connected’. Nieuwsgierig als ik ben, wilde ik er wel eens kennis mee maken. De ANWB die mijn oude Saab in de gaten houdt, storingen monitort, mij attendeert op onderhoud, de status van mijn accu in de gaten houdt en me kan adviseren om zo milieuvriendelijk mogelijk te rijden. Dat was toch geweldig!
Omdat ik soms mijn ANWB parkeer-app vergat, vond ik het bij het eerste gebruik wel heel erg makkelijk dat de app de parkeertransactie automatisch uit kon loggen als ik wegreed van die parkeerplaats. De service leek ideaal. Tot het wat kouder werd. Ik controleerde regelmatig de ANWB Connected app op mijn mobiele telefoon. De status van de accu was telkens oke. Tot ik op een koude morgen de Saab startte en de accu het opgaf. Naar de lokale garage en inderdaad, de accu was overleden. ANWB Connected deed niet wat het beloofd had. Zelfs niet met de auto waar ze vrolijk reclame mee maakten om de nieuwe service te promoten. Ik heb toch maar direct mijn abonnement bij de ANWB opgezegd. Hoe modern ook, dat was een station te ver voor mijn oude Saab en die nieuwe technologie van de ANWB. Nu maar hopen dat het wel werkt bij moderne auto’s. Ik zie het voorlopig maar even aan. De kans dat ik als oldtimerliefhebber prive in een moderne auto ga rijden is namelijk erg klein.
Pieter Hof