Het kabinet denkt na over een autoloze zondag als mogelijk middel tegen de stikstofproblemen. Een autoloze zondag, ik herinner mij deze nog vanuit mijn jeugdtijd. Het was in 1973 vanwege de problemen in het Midden Oosten. Het was overigens niet de eerste keer, want in 1939 en 1956 was er ook al een autoloze zondag geweest. Maar in 1973, die zondag dat we konden rolschaatsen op de grote weg, de paardenkoetsen over de snelweg reden en je vrijbaan had als fietser op de weg. In sommige landen en steden doen ze dit al om aandacht te vragen voor de luchtvervuiling en klimaatveranderingen. Nu wil de ChristenUnie en GroenLinks ook dit gaan bespreken, maar krijgen ze daarvoor genoeg steun? Hoe zou u het vinden?
Wat zijn de gevolgen voor eenieder van zo’n autoloze zondag? Kijk eens naar de mensen die onderweg zijn voor sport, werk, familiebezoek en die gewoon andere verplichtingen hebben. Het blijft lastig, maar we weten ook met z’n allen dat er wel iets moet gebeuren en dat de reden nu anders is dan in het verleden. Toen was er namelijk sprake van brandstoftekort. Brandstof, o ja. Daar is ook het nodige over te doen. Benzine in Euro 95 of 98, in E5-E10 en E85. De brandstoffen zijn in heel Europa gestandaardiseerd. De bio-brandstoffen hebben een nieuwe naam gekregen met bijpassende symbolen. De letter E staat voor benzine en het getal 5, 10 of 85 voor het percentage bio-componenten. De brandstof E5 is een mengsel met 95% fossiele brandstof met maximaal 5% ethanol. Euro 95 is vaak feitelijk E5. Al jaren wordt daar maximaal 5% ethanol bijgevoegd. Vanaf 1 oktober 2019 wordt ook E10 aangeboden. Vraag uw autobedrijf wat het beste is voor uw auto en wat de fabrikant voorschrijft. Nu maar afwachten of we weer een landelijke autoloze zondag zullen meemaken. In ieder geval wens ik iedereen veilige kilometers toe in het verkeer.
Met vriendelijke groeten,
René Temmink