De brandweer maakt zich ernstig zorgen over de veiligheid met betrekking tot het laden van elektrische voertuigen in parkeergarages. De toegenomen populariteit van elektrisch rijden brengt ook nieuwe risico’s met zich mee.
Voor de brandweer was de introductie van elektrische auto’s in Nederland ook een uitdaging; men moest immers meer bijleren over de risico’s van dit soort voertuigen bij branden. Zo reageren accu’s met hun chemicaliën heel anders bij brand dan een traditionele brandstoftank. Ze produceren bijvoorbeeld gevaarlijker stoffen en extreem hoge temperaturen.
Andere risico’s
De brandweer is weliswaar blij met de duurzame ontwikkeling, maar de risico’s zijn wel anders. Zo wijken branden af in het brandverloop, de intensiteit en de mogelijkheid voor een veilige bestrijding door de brandweer. Zij roepen dan ook op om zowel de wetgeving aan te passen, maar ook nu al goed na te denken over welke voorzieningen die getroffen kunnen worden om risico’s te verkleinen.
Maatregelen
Nils Rosmuller, lector Energie- en transportveiligheid: ’De brandveiligheidsmaatregelen in parkeergarages zijn ontworpen op basis van uitgangspunten die zijn gebaseerd op traditionele voertuigen rijdend op fossiele brandstoffen zoals benzine en diesel. Ook de Nederlandse bouwregelgeving, normen en richtlijnen zijn nog altijd gebaseerd op de kenmerken van branden met deze voertuigen. Gezien de ontwikkelingen in het wagenpark en ervaringen met enkele grote branden in parkeergarages de afgelopen jaren, blijken de ontwerpuitgangspunten van parkeergarages steeds vaker achter te lopen op de realiteit.’