De eerste generatie van de Ford Bronco werd in 1966 geïntroduceerd. Later verdween de Bronco om in 2020 na een afwezigheid van 25 jaar weer terug te keren. Volgens Ford staat de nieuwe Bronco net als de eerste generatie voor vrijheid, plezier en outdoor-mogelijkheden, maar dan met de technieken van vandaag de dag.
De Bronco van de eerste generatie werd gekenmerkt door korte overhangen, krachtige lijnen en functionele details. De Bronco had een robuuste uitstraling. Dit komt allemaal terug in onder meer grille en de ronde koplampen van de nieuwe Bronco. Bij het ontwerp van de carrosserie is er rekening mee gehouden dat de buitenste hoeken goed zichtbaar zijn vanuit de auto. Dat maakt het manoeuvreren in lastige situatie net wat makkelijker.
De nieuwe Bronco heeft diverse demontabele onderdelen. De Bronco heeft bijvoorbeeld een verwijderbare hardtop. De hardtop bestaat uit vier panelen. De voorste twee panelen zijn in opbergzakken aan boord op te bergen. Ook alle deuren zijn te verwijderen met één stuk gereedschap. Deze zijn wederom op te bergen in speciale opbergzakken. Andere elementen zoals bijvoorbeeld de grille kunnen verwijderd en verwisseld worden.
Om de Ford Bronco niet alleen het uiterlijk te geven van een SUV, die geschikt is voor off-road activiteiten, is deze gebouwd op een stalen chassis met zeven dwarsbalken. Verder heeft de Bronco High-Performance Off-Road Stability Suspension (HOSS). Deze bestaat uit onafhankelijke draagarmen met schroefveren aan de voorzijde. Achter heeft de Bronco een vijfvoudig opgehangen achteras met in de hoogte variabele veren. De nieuwe generatie Ford Bronco heeft verder heavy-duty schokdempers en terreinbanden op de 17 of 18 inch lichtmetalen velgen. Voor wie dit nog niet voldoende is, heeft Ford nog extra componenten, zoals extra afscherming van motor en brandstoftank.
Met het Terrain Management System kan de bestuurder de modus selecteren voor de omstandigheden. De nieuwe Bronco heeft rijmodi voor op het asfalt en offroad-modi. Bij elke modus worden gasrespons, de schakelmomenten van de versnellingsbak en de stuurrespons geoptimaliseerd voor de beste prestaties.
De robuuste uitstraling van het exterieur en het karakter van de Bronco zijn ook terug te vinden in het interieur. Zo treft men in een stadsauto geen handgrepen voor de passagiers aan, maar in de Ford Bronco wel. De schakelaars op het dashboard zijn ook aangepast op wat er van de Bronco verwacht wordt. Ze zijn afgedicht met siliconen en voorzien van een rubber laagje. Hierdoor zijn ze beschermd tegen de elementen en is het dashboard afwasbaar. Ford heeft bij de nieuwe generatie ook oog gehad voor comfort. De Bronco heeft bijvoorbeeld een 12-inch LCD-touchscreen met het SYNC 4-communicatie- en entertainmentsysteem van de nieuwste generatie en Apple CarPlay en Android Auto 5 zijn standaard. Zelfs als het moeilijk wordt, zorgt de Bronco voor extra overzicht dankzij het standaard 360-graden camerasysteem met offroad-spotter weergave. Daarmee heeft men vanaf de bestuurdersstoel zicht op de wielen. Iets wat normaliter niet mogelijk is.
Voor wie de standaard uitrusting van de Bronco nog niet genoeg is, heeft de keuze uit een ruim assortiment aan accessoires die met speciale Bronco-bouten te monteren zijn. Zelfs kamperen in de Bronco is mogelijk.