Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Belkosten bij informatie

Wat kost het bellen naar een bedrijf om informatie te verkrijgen of een afspraak te maken? Een afspraak maken omdat er problemen zijn met je TV, met je telefonie of met je verwarming? Of omdat je gewoon antwoord wil hebben over een rekening die je hebt ontvangen van de overheid of een andere instelling? U moet dan een 0900-nummer bellen en het eerste wat je dan vaak hoort, is: ‘Dit telefoongesprek kost u, naast de gebruikelijke telefoonkosten, 10 cent per minuut.’ Best irritant als je diegene nodig hebt omdat ze zelf iets fout hebben gedaan of omdat je ze heel graag wil helpen. Ik zie een inbraak gebeuren en wil de politie bellen op het nummer 0900-8844 om een bijdrage te leveren aan een veilige samenleving, maar moet daar ook nog voor betalen. Zomaar even een voorbeeld, u zult ook wel nummers hebben waarbij u zegt: ‘Moet dit nu?’ Ik begrijp dat je voor de 0909-spelletjesnummers of 0906-datingsitenummers moet betalen, maar voor de normale sociale hulpdiensten snap ik dat niet. En wat te denken als je bijvoorbeeld Ziggo of de Belastingdienst moet bellen en je gewoon minutenlang in de wacht wordt gezet? Nu is er al wel veel geregeld over de hoogte van de tarieven en melding van de hoogte, want bij een tarief van 15 cent per minuut moeten ze ook het maximale tarief gaan noemen. Dit is alleen verplicht bij de 0900-nummers. Maar als ik dan kijk naar de autobranche, dan kom ik het niet vaak tegen dat je voor informatie moet betalen. Je kunt gerust met de afdeling Verkoop bellen en ze geven alle uitleg over de auto`s, de te leveren accessoires en de levertijd van de producten. Ook voor technische vragen of problemen kunt u gewoon kosteloos bellen met de technische dienst of receptie. Service noemen ze dit. Wat zou u doen als u een afspraak wilt maken bij uw autobedrijf en je moet net zo lang wachten als bij Ziggo of andere welbekende bedrijven of organisaties waarbij wachttijden van 20 minuten soms heel gewoon zijn? Ik kan uw antwoord waarschijnlijk wel raden. Juist, ik hoop dat u het nog eens probeert, maar verwacht dat u een ander bedrijf gaat bellen. Zeker als er spoed bij zit omdat u met pech langs de weg staat. Daarom bij ons geen 0900-nummers en kosten voor servicegesprekken, want wij willen graag een tevreden klant die op een prettige en goedkope wijze te woord wordt gestaan. Dat hoort toch bij een goede service? En de overheid moet wat mij betreft direct alle betaalnummers afschaffen, want betalen voor hulp is gewoon te gek.

Groeten,

René Temmink