Er is weer licht aan het einde van een lange, donkere tunnel voor de autobranche. De verkopen van gebruikte én nieuwe auto’s zitten weer goed in de lift.
Afgelopen jaar was de vraag naar occasions bijzonder groot. Door onder meer de zeer grote beperkingen en het stilleggen van het openbaar vervoer nam de vraag naar een eigen vervoersmiddel toe. Met name occasionverkopers profiteerden hiervan, evenals de tweewielerbranche in het algemeen. Ook in de eerste vijf maanden van dit jaar was er bij de occasionverkoop niets te klagen. Er werden namelijk bij autobedrijven ruim 561.000 gebruikte auto’s verkocht; bijna 11 procent meer dan vorig jaar – en het hoogste aantal ooit. Zo werden in mei ruim 123.629 occasions afgeleverd, een absoluut record voor een meimaand. De piek is waarschijnlijk ook te danken aan uitgestelde aankopen; in januari en februari waren de showrooms immers nog gesloten. In de verkoopcijfers zijn leuke trends te ontdekken; zo nam de verkoop van elektrische occasions toe met 140 procent, die van hybrides met 79 procent. Bij diesels daalde het aantal verkochte occasions met 6 procent.
Nieuwe auto’s
Ook bij de verkoop van nieuwe auto’s was goed nieuws te melden. In mei werden 25.601 nieuwe auto’s geregistreerd, 72,5 procent meer dan in mei vorig jaar. Het economisch vertrouwen neemt weer toe en fabrikanten hebben meer grip op de logistieke uitdagingen. Hierdoor loopt ook levering aan eindklanten weer aardig goed. Bovag en RAI Vereniging verwachten dat er dit jaar zo’n 400.000 auto’s geregistreerd worden, vorig jaar waren dit er 356.000. De meest geregistreerde merken in mei waren Kia, gevolgd door Škoda, Volkswagen, Toyota en Peugeot.