DEVENTER – De verkoop van nieuwe auto’s staat onder druk. Uit de nieuwste cijfers van de RAI vereniging, BOVAG en RDC blijkt dat de verkoop van nieuwe personenauto’s fiks ingezakt is de afgelopen maanden.
In de eerste zeven maanden van het jaar werden iets minder dan 260.000 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Dit is ruim 10,2 procent minder dan een jaar geleden. De grootste oorzaak zijn de gestegen verkoopprijzen van veel modellen. Rond deze tijd vorig jaar werd nog druk gestunt door merken om zoveel mogelijk auto’s aan de man te brengen. Want in september werden namelijk de nieuwe regels van kracht voor het berekenen van emissies. Een en ander zorgde voor een op papier hogere uitstoot van auto’s, wat zich weer vertaalde in een hogere BPM. Op een beetje auto kon dit al snel honderden tot duizenden euro’s schelen. De gestegen BPM op veel modellen zorgde er ook voor dat de daling in vrijwel het gehele gamma van auto’s zichtbaar was.
Toppers
Hoewel veel merken dus in de mineur zaten de afgelopen maanden deden diverse modellen het toch aardig goed op de Nederlandse markt. Zo waren de meest geregistreerde modellen in juli de Volkswagen Polo, Opel Crossland, Ford Focus, Volkswagen Golf en Volkswagen Up. Belangrijkste overeenkomst: veelal auto’s in het compactere, betaalbaardere segment. Zo begint de Polo bij 17.651 euro, de Golf bij 25.895 euro en de Up! bij een wel heel scherpe 12.146 euro.
Innovatie
Naar verwachting zal de verkoopsituatie zich op termijn wel weer herstellen. Zo zal waarschijnlijk de BPM-berekening aangepast worden naar een gunstiger uitkomst, maar ook werken fabrikanten nog steeds toe naar motoren met minder uitstoot. Dit is namelijk überhaupt nodig, omdat er binnen Europa ook steeds strengere milieuwetgeving is. Zo zijn zelfs nieuwere auto’s in diverse Europese stadscentra niet meer welkom omdat ze te veel schadelijke uitstoot produceren. En uiteraard zal ook de verkoop van meer elektrische auto’s uiteindelijk bijdragen aan het goedkoper en aantrekkelijker maken van deze motorisaties.