Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Autotip van Autotess – Elektrisch rijden

Er rijden op de weg nog altijd weinig auto’s rond die volledig elektrisch zijn. Vaker gaat het om hybride auto’s die naast een normale verbrandingsmotor over een elektrische motor als extra hulpmiddel beschikken.

Honda en Toyota waren de voorlopers op dit gebied, daarna volgde Mitsubishi met de Outlander en tegenwoordig zijn er ook Europese merken als Volvo en BMW die zich op hybride auto’s richten. Het is een ontwikkeling waar we als garage niet voor weg moeten lopen. Sinds kort zijn we bij Autotess dan ook gecertificeerd voor het werken aan hybride en elektrische auto’s. Hiervoor hebben onze monteurs een opleiding gevolgd, die uit behoorlijk veel nieuwe theorie en praktijk bestond. Logisch, want de werking van een elektrische auto is iets relatief nieuws binnen de autotechniek, waarmee monteurs tijdens hun opleiding niet zijn grootgebracht. Door onze certificering hebben we de kennis en kunde in huis om aan elektrische en hybride auto’s te sleutelen voor onze klanten. Het is een interessante ontwikkeling die het werk in de garage anders maakt. De techniek van elektrische en hybride auto’s vergt namelijk een andere manier van onderhoud. Zo werkt een elektrische auto op hoogspanning en moet de auto eerst worden veiliggesteld door het hoogspanningscircuit uit te schakelen, voordat er aan gewerkt kan worden. Inmiddels weten we uit eigen ervaring dat elektrische auto’s een heel andere techniek kennen op het gebied van onder meer accupakketten, koelsystemen en aircosystemen. Een slecht functionerende airco kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat het accupakket kapot gaat. Overigens bespeuren we bij mensen wel eens de angst dat die accupakketten voor elektrische auto’s heel prijzig zijn. Het is namelijk ook mogelijk om zo’n accupakket te reviseren. Tijdens het volgen van de opleiding hebben we een accu losgehaald bij een hybride auto. We hebben gezien hoe zoiets in elkaar zit en weten daarom hoe we deze moeten reviseren. Het is bijvoorbeeld mogelijk om van twee of drie accupakketten één pakket te maken. De angst voor een hoge rekening is dan ook ongegrond.

Gerrit Tessemaker