Zoek een occasion

U heeft geen filter geselecteerd!

Autotest: Hyundai Kona

Het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen is de afgelopen jaren sterk gestegen. In 2013 reden er nog 30.000 elektrische voertuigen rond, inmiddels is dit al 131.000 stuks. Met name de categorie personenauto’s is sterk gestegen in deze periode. Niet verwonderlijk; elektrische voertuigen zijn stil, duurzaam, goed voor het milieu en zijn goedkoper qua onderhoud. De nieuwe Hyundai Kona Electric is sinds deze maand leverbaar – en de vraag lijkt uitstekend. Want met een vanaf-prijs van 39.195 euro biedt de Kona Electric veel innovatie voor een schappelijke prijs.

Hyundai brengt met de Kona Electric voor het eerst een 100 procent elektrische SUV op de markt. De verkoopargumenten zijn sterk: de Kona Electric heeft een bereik van maar liefst 482 kilometer en een aangenaam lage 4 procent bijtelling voor zakelijke rijders. Tijd dus voor een fatsoenlijke kennismaking. Kopers kunnen kiezen uit een drietal uitvoeringen. De Comfort-versie is leverbaar vanaf 39.195 euro, de zeer complete Fashion vanaf 41.495 en de meest uitgebreide Premium-editie vanaf 44.995. Deze topversie is nu als eerste beschikbaar, de Comfort en Fashion zijn al wel te bestellen en worden dan begin volgend jaar geleverd.

Herkenbaar
Yep, het is een Kona. Dat is gelijk al duidelijk bij ons eerste rondje rondom de auto. De Kona Electric is voor de gemiddelde kijker wellicht moeilijk te onderscheiden van het eerdere benzinemodel – in ieder geval van de zijkant. En dit bedoelen we zeker niet negatief: de Kona heeft een herkenbare styling die wat meer gedurfder en stoerder is. De fraaie lijnen, contrasterende panelen en bredere wielkasten geven hem een leuk uiterlijk. Aan de voorkant is duidelijk dat het gaat om de elektrische telg. We zien de herkenbare full-LED dubbele koplampen en daartussen… is de grille eigenlijk verdwenen. Immers, lucht happen hoeft de elektrische motor niet. Net naast de rechter koplamp zien we een kleine laadpoort om de auto op te laden, wat zeker handig is bij laadpalen. De Kona Electric is straks ook leverbaar met zeven carrosseriekleuren, met drie opties voor het dak en zijspiegels. Zo zijn er straks 21 kleurcombinaties mogelijk.

Premium-gevoel
‘Elektrisch rijden op zijn best’ is wat Hyundai’s website ons deed geloven. En eenmaal achter het stuur raken we al snel gecharmeerd van zowel de mooie afwerking als de digitale opties. Zo is de Kona Electric voorzien van een geheel digitaal instrumentarium dat uitgebreide informatie geeft over de huidige rijstatus en diepere details zoals het verbruik en actieradius. Alles in één oogopslag. Wie zijn blik liever op de weg blijft houden kan de informatie ook terugvinden op het geheel nieuwe heads-up display systeem, vergelijkbaar met dat uit een straaljager. Snelheid, navigatie en andere meldingen worden overzichtelijk weergegeven zonder af te leiden. De Kona Electric’s uitgebreide infotainmentsysteem zorgt voor verbondenheid met de buitenwereld én vermaak onderweg. Mooie touches: in de middenconsole is ook een Qi-pad voor draadloos opladen van de telefoon in deze uitvoering. Het interieur is mooi ruim zoals we verwachten van een SUV, wat ook te danken is aan de elektrische aandrijflijn.

Het platform
Eenmaal op weg zijn we onder de indruk van goede prestaties. Met het bereik van maximaal 482 kilometer hoef je je niet druk te maken over te vaak laden. De snellader laadt de accu tot 80 procent in 54 minuten. Met een 0-100 tijd van 7,6 seconden en een top van 167 valt er niets te klagen. De Kona Electric heeft een regeneratief remsysteem, waarmee de batterij energie terugwint door het remmen. Adaptive Smart Cruise Comfort kan zelf een veilige afstand houden tot de voorligger en trekt ook zelf op wanneer verkeer weer vaart maakt, zoals in de file. Dankzij de actieve veiligheidssensoren als onderdeel van Hyundai SmartSense let de auto op voor mogelijke botsingen, een induttende bestuurder én waarschuwt hij bij het overschrijden van de maximumsnelheid, wat een Premium-optie is. Het weggedrag is mooi stabiel en dynamisch wanneer we hem wat sportiever benaderen. Hyundai staat bekend om de uitgebreide garantie, wat hier niet anders is. De Kona Electric komt met een 5 jaar onbeperkte garantie op de aandrijflijn, besturing, wielophanging en remsysteem. Op de batterij geeft Hyundai maar liefst acht jaar garantie of tot 200.000 kilometer.

De Pluspunten:
+ Nette prestaties
+ Grote actieradius
+ Veel comfort en veiligheid
+ Mooie optielijst
+ Uitgebreide garantie

De Kosten:
Hyundai Kona Electric
– Comfort – 39.195 euro
– Fashion – 41.495 euro
– Premium – 44.995 euro.

Opties
De geteste Premium-uitvoering heeft diverse opties ten opzichte van de Comfort- en Fashion-modellen. Zo valt de telefoon-oplader, waarschuwing bij snelheidslimieten, verwarmde en geventileerde stoelen, premium Krell-audiosysteem met navigatie en regensensor onder dit pakket. Ook de Comfort-versie is echter al riant voorzien van opties, zoals we mogen verwachten in deze prijsklasse.

Maak kennis
Autobedrijf Herwers laat u graag kennismaken met de Hyundai Kona Electric of reguliere Kona. Ook voor goed advies over private- of zakelijke lease bent u aan het juiste adres. Kom langs aan de Solingenstraat 3 in Deventer of Laan v.d. Dierenriem 29 in Apeldoorn, of kijk op: www.herwers.nl