Het zitcomfort van de Honda Civic is spectaculair verbeterd. De schouderruimte aan de voorkant is met 10 mm vergroot en de ruimte tussen de voorstoelen is 30 mm verbreed. De schouderruimte op de achterbank van de hatchback is met 20 mm toegenomen, terwijl de passagiers op de achterbank ook nog eens kunnen genieten van zowel 95 mm meer beenruimte als 45 mm meer knieruimte.
Het comfort van inzittenden achter in de auto is verbeterd dankzij de verstelbare basisstructuur van de kussens. Daarnaast is het in- en uitstappen voor alle passagiers nog nooit zo gemakkelijk geweest. De bagageruimte (478 m2) is ruim. Slim is ook de zijwaarts bewegende hoedenplank. Dit bespaart ruimte en gewicht, want de enorme stang met oprolmechanisme achter de achterbank behoort tot het verleden.
Functionaliteit
Het dashboard van de Civic was vroeger misschien wel spannender dan het huidige, maar de functionaliteit heeft het nu gewonnen van het futurisme. En dat betere overzicht is prettig. Het onderste deel voor de versnellingspook heeft een dubbele houder en is speciaal ontworpen voor het beheren van persoonlijke elektronische apparaten. De voorste houder biedt ruimte voor apparaten die je snel wilt kunnen raadplegen en bedienen, met een geïntegreerde draadloze laadpad voor uw smartphone bij sommige uitvoeringen. Het gat in de middenconsole dient om kabels van de tweede houder naar de voorste houder te laten lopen, waardoor het apparaat handig aan de kabel kan blijven om op te laden zonder dat de kabels in de weg gaan zitten. Led-verlichting zorgt dat de houders ook in het donker goed zichtbaar blijven.
Bovenaan de middenconsole bevindt zich het zeven inch Honda Connect twee kleuren aanraakscherm. Behalve aan een apparaat met aanraakbedieningen voor het infotainmentsysteem en de klimaatregelfunctie is het scherm bij de duurste uitvoeringen ook aan een achteruitrijcamera gekoppeld.
De knoppen voor de bestuurder hebben een volledig nieuwe indeling gekregen die levendige helderheid verschaffen en intuïtief zijn te gebruiken. Een nieuw zeven inch kleuren TFT-LCD Driver Information Interface (DII)-scherm omvat het grootste deel van de middenconsole van het volledig vernieuwde, opnieuw geconfigureerde bedieningspaneel. Het omvat een grote digitale toerenteller en snelheidsmeter. In het DII-display is een grote ruimte gereserveerd waarin de bestuurder kan schakelen tussen uiteenlopende infotainmentdisplays, zoals navigatie-instructies, sms en e-mail (aangevuld met spraakberichten), audiotrackinformatie, smartphone-contacten, routebeschrijvingen en Smart Vehicle Maintenance.
De nieuwe Civic wordt geleverd met het tweede generatie Honda Connect 2 infotainment- en connectiviteitssysteem, dat een verbeterde intuïtieve bediening en volledige integratie met uw smartphone biedt via zowel Apple CarPlay als Android Auto. Honda Connect 2 kan optioneel worden uitgebreid met Garmin-satellietnavigatie, standaard kaarten, fotorealistische kruisingen, rijstrookgeleiding, realtime verkeersinformatie, gebouwen in 3D, terreinweergave en eco-routes. Er worden gedurende vijf jaar gratis kaartupdates verschaft.
Ook de motoren van de Civic blinken uit door nieuwe techniek. Voorbeelden van de nieuwe techniek zijn een elektrische thermostaat en een variabele oliepomp, waarmee een koude motor zo snel mogelijk op temperatuur wordt gebracht. Eenmaal op bedrijfstemperatuur wordt, omwille van de prestaties en het verbruik, onder een ongebruikelijk hoge compressie gewerkt. Omdat het risico op oververhitting hierbij groter is, wordt het uitlaatspruitstuk actief gekoeld met als resultaat een 100 graden lagere temperatuur. Heel bijzonder is dat de uitlaatklep actief wordt gekoeld voor betere prestaties en een lager verbruik.
Het is de 1.0 liter driecilinder motor die ons overtuigt. De kleine 1.0 liter motor is veel levendiger dan de grotere, pakt bij lage toeren bijzonder goed op en is vervolgens ronduit gretig. Het verbruik (1 op 19,5) is goed te noemen.
Wij zijn overtuigd. Kies je voor de nieuwe Civic als gezinsauto, dan zijn de voordelen de bovengemiddeld veel ruimte, de doordachte ergonomie, het hoge veiligheidsniveau, de moderne uitrusting en de hoge mate van comfort. Ga je meer voor het sportieve, dan heb je het voordeel dat de Civic bij aansporing net even verder dan gemiddeld. Zoals we dat al sinds jaar en dag gewend zijn van de Civic.