Ik vertel u waarschijnlijk weinig nieuws als ik zeg dat de autobranche in de afgelopen jaren enorm is veranderd. Niet alleen in de werkplaats door de aanwezigheid van allerlei software in de hedendaagse auto’s, maar ook door de komst van internet en zoekmachines als Google. Daardoor is de autowereld voor consumenten een stuk kleiner geworden. Ook voor auto- en garagebedrijven kan internet een handig hulpmiddel zijn. Vaak wordt er op internet een hoop onzin geschreven en kun je lang niet altijd de informatie vinden die je nodig hebt. Maar soms komt er toch iets bovendrijven waarvan ik zeg: hé, daar kunnen we in de garage iets mee. Zoals laatst, toen we te maken hadden met koplampproblemen bij een Audi A6. Bij een nieuwe lamp voor een dergelijke auto moet je al gauw denken aan een prijskaartje van 1.200 tot 1.300 euro. Maar al speurend op internet kwamen we er achter dat in de koplampunit van dit type lamp de soldeerverbinding niet altijd goed is door gesoldeerd. Dat soort onvolkomenheden is in de werkplaats voor een paar tientjes op te lossen. Tel uit je winst! Wat we ook steeds vaker merken, is dat klanten zelf met alternatieven of oplossingen komen bij problemen met hun auto. Het mooie is dat ze zich steeds minder bezwaard voelen om te melden hoe hun auto gerepareerd kan worden. Het laatste wat je dan als auto- of garagebedrijf moet doen, is op je teentjes getrapt zijn. Dus geen houding aannemen richting de klant van ‘waar bemoei jij je mee?’. Nee, auto- en garagebedrijven moeten juist leren om te gaan met de toegenomen kennis van onze klanten. Problemen aan hun auto zijn immers een gezamenlijk probleem en het is absoluut niet de bedoeling van de klant om ons de les te lezen. Daarbij moet ook bedacht worden dat lang niet alle klant a-technische personen zijn. Er zijn genoeg klanten die technisch goed zijn onderlegd. Misschien niet specifiek op het gebied van autotechniek, maar wel in de werktuigbouwkunde of een andere technische branche. Het enige dat zij met hun advies willen bereiken, is ons als garage te helpen, zodat voor hen de factuur uiteindelijk alleen maar goedkoper wordt. Samen staan we sterk!
Gerrit Tessemaker