Volledig autonoom rijden; het is een feature die erg tot de verbeelding spreekt. Je gaat in je auto zitten, roept waar je heen wilt en gaat ontspannen de krant lezen terwijl de auto veilig naar de bestemming rijdt zonder verdere input van de ‘bestuurder’. Fabrikanten investeren veel in deze technologie, maar de weg naar innovatie is niet zonder hobbels.
Automakers hebben de afgelopen jaren steeds meer snufjes toegevoegd aan auto’s. Dit begon bij het zelfstandig remmen bij naderende botsingen. Toen kwam de rijbaanassistent, de dodehoekdetectie, de 360 graden camera’s, het automatisch herkennen van verkeersborden, geavanceerde navigatie die altijd verbonden is met de buitenwereld en actief informatie uitwisselt. En nog veel meer. Al deze features hebben hun eigen voordelen, maar als je als pakket bekijkt zie je dat ze steeds meer zaken uit handen nemen van de bestuurder. Het langzaam invoeren van deze rijassistenten is bewust. Naast dat fabrikanten deze door kunnen ontwikkelen, hebben ook bestuurders de tijd om er langzaam aan te wennen.
Waar zitten we?
Sommige fabrikanten hebben al concrete stippen op de horizon wat betreft autonoom rijden. Het autonoom rijden bestaat uit niveaus waarbij niveau 0 volledig handmatig is en niveau 5 geheel zelfstandig van deur tot deur. Zo wil Kia in 2030 klaar zijn voor niveau 5 autonoom rijden. Zij zitten nu op niveau 2, evenals veel andere fabrikanten. Dat de technologie nog wel even te gaan heeft is duidelijk. Zo kwam Tesla recent onder vuur doordat het Autopilot systeem in de VS moeilijk voertuigen van hulpdiensten kan herkennen, met botsingen als gevolg. Toch lijkt het een kwestie van tijd voor dit soort problemen opgelost zijn en zelfrijdende auto’s een realiteit worden op de Nederlandse wegen.