De afgelopen weken zagen we veel weersextremen in Nederland. Hittegolven met temperaturen boven de 35 graden werden afgewisseld met extreme regenval. Hierdoor kwamen straten blank te staan, wat een risico oplevert voor het verkeer.
Het weer kan in zeer korte tijd compleet omslaan; heel vervelend wanneer je op pad bent met de auto. Sommige automobilisten vinden rijden bij regen ronduit eng. Met de juiste voorbereiding ga je echter een stuk zelfverzekerder de weg op.
Aquaplaning
Wanneer we door een grotere plas water of een compleet verregende weg rijden, kan de auto plotseling grip verliezen. Dit is bekend als aquaplaning. De banden hebben weliswaar profiel om water af te voeren, maar dit heeft zo zijn beperkingen. Wanneer er een laag water ontstaat tussen de banden en wegdek verliest men de controle. Om deze terug te krijgen laat je geleidelijk het gaspedaal los. Bij handgeschakelde auto’s trapt men de koppeling in. Houd het stuur recht. Wanneer de auto begint te slippen, blijf dan kijken én sturen in de gewenste richting.
Voorkomen
Voorkomen is beter dan schadeherstel, dus matig de snelheid bij hevige regenval. Bij spoorvorming ligt er meer water op de weg, dus probeer uit deze sporen te blijven. Zorg ook dat de banden nog een goede profieldiepte hebben. Hoe meer profiel, hoe meer water ze af kunnen voeren. De ANWB adviseert om de banden bij 2 millimeter profieldiepte te vervangen, maar 3 is nog beter.
Wel of niet op vluchtstrook
Een ander punt wat wel eens ter sprake komt: mag ik op de vluchtstrook staan bij extreem weer? Het antwoord hierop is ‘liever niet, tenzij…’. Rijkswaterstaat geeft namelijk aan dat het verstandiger is om langzaam door te rijden naar een parkeerplaats, ook om juist de vluchtstrook vrij te houden voor hulpdiensten. Er is immers een groter risico op ongevallen tijdens extreem weer. In de praktijk zal de politie echter niet snel bekeuren.