Op 23 september werd een bijzonder moment gevierd: het 35-jarig bestaan van de APK. Met het herkeuren van de Citroën DS die in 1985 de eerste APK- gekeurde auto was, werd stil gestaan bij alles wat de APK ons bracht.
De Algemene Periodieke Keuring bestond voor zwaardere voertuigen al sinds 1981, maar de APK voor personenauto’s werd in 1985 pas ingevoerd. Het was voor die tijd een heel spektakel: de media en zelfs de verantwoordelijk staatssecretaris waren er destijds bij aanwezig. De Citroën DS die toen als eerste gekeurd werd, mocht ook nu nog weer de weg op. Eigenaar Jef Maurer heeft de auto al die jaren uitstekend onderhouden, wat uiteraard het doel van de APK was.
Veiliger wagenpark
Met de invoering van de APK moesten alle auto’s voldoen aan dezelfde eisen voor veiligheid op de weg. Hiermee verdwenen ook de echte ‘barrels’ van de weg. Bovendien groeide de APK ook mee met de moderne tijd en milieuwetgeving. Zo is sinds 1997 de roetmeting verplicht voor auto’s met dieselmotor, sinds 1998 is er een viergasmeting voor benzine- en LPG-auto’s en sinds 2012 leest men ook het elektronisch diagnosesysteem uit.
Komende wijzigingen
Komend jaar zal ook nog iets veranderen aan de APK. Vanaf 2021 zijn historische voertuigen niet langer APK-plichtig wanneer zij een eerste toelatingsdatum van 50 jaar of ouder hebben. Deze voertuigen worden vaak door liefhebbers in originele staat onderhouden om slijtage te voorkomen. Verplichte keuring zorgt voor onnodige lasten en omdat zij vaak relatief weinig kilometers maken is de impact op de verkeersveiligheid minimaal, zo beargumenteerd de RDW over deze afschaffing.