We gaan weer in rap tempo richting de winter. En garagebedrijven, ANWB, politie en anderen adviseren: gebruik een winterband op de auto voor optimale veiligheid. Maar uit een grote test van de ANWB blijkt dat lang niet iedere winterband even goed is.
Eind september testte de ANWB maar liefst 28 verschillende banden. Fabrikanten lijken echter weinig uit te doen op de testresultaten van de jaarlijkse beoordeling. Van alle geteste banden scoren 18 stuks de beoordeling redelijk. Vier banden zijn ‘matig’ of ‘slecht’. Hoewel de meeste banden dus best veilig zijn, blijft het advies om goed te kijken naar de combinatie van band en auto en het beoogde rijgedrag. Wie met een SUV op pad gaat in besneeuwde wintersportgebieden heeft immers meer band nodig dan iemand die met zijn compactje bij lichte regen even naar de supermarkt gaat. Een belangrijk advies is om in ieder geval na te kijken dat een winterband voldoende profiel heeft; wettelijk is 1,6 mm verplicht, maar het advies is bij 4 mm vervangen. Er ligt in de winter vaak veel half-bevroren sneeuw en water wat het profiel verstopt. Hoe meer profiel, hoe beter de band de prut af kan voeren.
Top en flop
De uitgebreide testresultaten zijn te bekijken op de website www.anwb.nl. Dit jaar zijn de bandemnaten 205/55 R 16 H en 235/55 R 17 V getest. De eerste is de meest verkochte bandenmaat bij middenklasse gezinsauto’s. Hier scoorden de Bridgestone Blizzak LM005, Michelin Alpin 6 en Dunlop Sport 5 het beste. Tristar Snowpower HP scoort het slechtst. De tweede band vinden we op middenklasse SUV’s. Michelin Pilot Alpin 5 scoorde het best in de test, Semperit Speed-Grip 3 SUV moeten we vermijden.